dag 10 Rincón de la Vieja - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 10 Rincón de la Vieja - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 10 Rincón de la Vieja

Blijf op de hoogte en volg Anita

12 September 2014 | Costa Rica, Fortuna

Hoi hoi

Vanmorgen zijn we na het ontbijt zo rond een uur of acht vertrokken richting Rincón de la Vieja.
We hebben voornamelijk een reisdag voor de boeg.
Via het grootste stuwmeer van Centraal-Amerika rijden we op dag 10 in noordelijke richting over de Pan-American Highway.
Onderweg hebben we nog een mooie boottocht gehad weer schitterende natuur veel vogels , apen en krokodillen gezien.
Na de boottocht die ruim twee uur duurde rijden we weer verder naar de lunch plek , heb een heerlijke tonijn sandwich gegeten.
Onderweg hebben we nog een stop om met z`nallen te pinnen en even naar de supermarkt wat boodschappen halen.
De boodschappen zijn binnen en de regen komt met bakken de hemel uit, echt een tropisch buitje laten we maar zeggen

we rijden weer verder richting de slapende vulkaan van Rincón de la Vieja, waar we twee nachten verblijven.
We verblijven hier in Canon de la Vieja Lodge in Rincón de la Vieja, ook mooie lodge met een mooi zwembad erbij. Deze lodge is ook mooi maar wel eenvoudiger als die van gisteren

Hier kunnen we evt morgen een bezoek brengen aan het nationale park met zijn indrukwekkende flora en fauna.
Op bepaalde plekken kunt u borrelende modderpoelen en stoom uit de aarde zien komen.
Deze excursie gaan wij ( en nog een aantal van de groep) niet met mee
Ook kunnen we hier aan één van de in Costa Rica zo bekende 'canopy tours' deelnemen, waarbij je van boomtop naar boomtop slingert.
Sta erg in twijfel of ik dit zal doen ja of nee , aan de ene kant lijkt het me super gaaf maar aan de andere kant ook super eng want je gaat ook over een ravijn. Het zou fijner geweest zijn als je dit samen met een gids kon doen maar dat kan hier niet.

Rincón de la Vieja;
Rincón de la Vieja is een actieve andesitic complexe vulkaan in het noordwesten van Costa Rica , op ongeveer 25 km van Liberia , in de provincie Guanacaste .
Zijn naam betekent "The Old Woman's Corner", een verwijzing naar een lokale legende over een meisje wiens geliefde in de krater door haar vader werd gegooid; zij werd een kluizenaar leven op de berg, en werd gecrediteerd met genezende krachten.

Rincón de la Vieja ligt 1.916 meter (6.286 voet) boven de zeespiegel , en de top is het hoogste punt in de Rincón de la Vieja Volcano National Park. Het barstte voor het laatst in september 2011 De vulkaan heeft een groot aantal van de fumarolen en warmwaterbronnen op de hellingen. Het wordt gevormd door felsic lava.

Rincón de la Vieja is een van de zes actieve vulkanen van Costa Rica: de anderen zijn Poás , Irazú , Miravalles , Arenal en Turrialba

Rincón de la Vieja Volcano National Park;
(Parque Nacional Rincon de la Vieja ) is een park van 14.161 hectare die een droog tropisch bos regio in de provincies Guanacaste en Alajuela , gecentreerd rond de vulkaan, Rincón de la Vieja, en de omringende vulkanische en natuurlijke kenmerken.
Bezienswaardigheden zijn onder een enorme hoeveelheid interessante flora en fauna, evenals tal van hete borrelende zwavelhoudende modderpoelen en een beetje "mini-vulkaan”.
Geschiedenis;
Dit nationaal park werd opgericht officieel afgekondigd op 23 oktober 1973, geregistreerd op 10 mei 1974 en geratificeerd op 27 december 1982.
Het is een onderdeel van het beschermde gebied van de Conservation Area Guanacaste, (ACG) en werkt samen met de Nationale Parken van Guanacaste en Santa Rosa, de Vida Silvestre Wildlife Refuge en de Horizontes Experimental Forestry Station.
Het park is verdeeld in twee sectoren: Pailas en Santa Maria.
• De Pailas sector is vernoemd naar de vulkanische uitbarstingen die zich bevinden in het gebied, waaronder fumarolen en modderpoelen.
• De Santa Maria sector was, uit de late negentiende ste eeuw en het jaar van 1973 een van de grootste boerderijen in de omgeving. Het liep zowel rund-en melkvee, en produceerde koffie en suikerriet.
Flora en fauna
Bovenste bos bomen zijn kleine gestalte en zijn gedraaid en bedekt met epifyten.
Rincon de la Vieja is een toevluchtsoord voor een grote populatie van de nationale bloem Guaria Morada (Cattleya Skinerii).
Boomsoorten zoals Laurel (Cordia alliodora), Guanacaste (In terolobium cyclocarpum), Cedar (odorata Cederla), Indische naakt (Bursera Simarouba) en Copey (Clusia spp.) zijn er in overvloed.
Ongeveer 300 vogelsoorten bevolken het park waaronder de Pavón (Penelope purpurascens), de Bobo vogel (Momotus momotta), de berg Kneu (distelvink) (Myadestes melanops), en Tucancillo(Auracorhynchus prasinus).

Vanavond gaan we eten hier op het park we zitten hier behoorlijk in de rimboe. Ben benieuwd of we morgen nog mooie vogels hier zullen zien, als het goed is zitten hier van die kleine papegaaien.

Groetjes,
Linda, Hans , Jopie en Anita

• 13 September 2014 - 10:37

Gerda Vosman:

Hoi Anita,
    Wat zie je toch ontzettend veel. Mooie foto's!!!!!!
    Zeg geen gevaarlijke dingen doen hoor, gewoon met beide benen op de grond blijven we kunnen je nog niet missen in Isala. Nog een fijne vakantie verder, wij gaan aan onze laatste week beginnen.
    Groetjes, tot mails, Gerda

• 13 September 2014 - 14:12

Evelien:

Hey Anita,
    Foto s zien er weer mooi uit. Wat een belevenis weer
    allemaal. Als je wel gaat slingeren van boom tot boom
    krijg je misschien het Tarzan gevoel ha ha. Ik weet niet
    of ik het zou doen, ben in staat tegen iedere boom te knallen ha ha.
    We horen het wel, nog heel veel plezier gewenst,
    Liefs evelien

• 13 September 2014 - 19:47

Ingrid Adams:

Hoi Anita Linda Jopie en Hans,

Wat en mooie foto s prachtig, en je reis verslag zo in de details.Super.

Zo te zien hebben jullie het wel naar jullie zin.
    Veel plezier verder nog !!

Groetjes Van Ingrid Adams!!!!

• 13 September 2014 - 21:40

Renate Peterman:

Hoi Anita,
    Jij bent stoer genoeg om de canopy te doen het is een geweldige ervaring je krijgt er beslist geen spijt van.
    Je zult er een enorme kik van krijgen dus doen.
    Geniet er nog van en doe ook de groetjes aan Linda.
    Renate.