Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

Hué

Door: Anita Rietberg

Blijf op de hoogte en volg Anita

22 September 2011 | Vietnam, Hué

Hallo allemaal,

Leuk om jullie reactie`s weer te lezen.Vandaag zijn we nog in Hué.
En het is poncho en pluutjes dag ,vooral vanmorgen toen goot het hier.

We maken dag tripjes vandaag dus de koffer kan op de kamer blijven.
We bezoeken vandaag extra dingen wat niet in het progamma staat, oftewel Bert`s optinals dus weet niet zeker of ik de volgorde nu goed vertel.

Had geloof ik al verteld dat Hué de geboorte plaats is van Kim-Sa.Na 42 jaar komt ze voor het eerst hier weer terug.We komen nog langs haar school en de plek waar de fabriek van haar vader heeft gestaan.Hung en Kim-Sa zijn samen met Bert de reisleider hier nog gaan kijken maar de fabriek en het huis waar ze gewoont hebben was allemaal weg.
Wat ik begreep heeft Kim-Sa nog wel haar oude buurvrouw gezien, dit was best emotioneel geweest.
Zo zitten we gisteren bij Ushi en vandaag zitten we in Spoorloos.
Dit is nu zoiets wat de reis toch weer bijzonder maakt.
En helemaal voor Kim-Sa en Hung.

We wonen een ceremonie bij de moniken in de Pagoda Tu Hieu.
Dit was ook heel bijzonder om te zien.We hebben hier de bloemen geofferd die Bert(reisleider) gisteren kreeg.

De pagode ligt op Duong Xuan Thuong III gehucht, in Thuy Xuan dorp, 5 km ten zuidwesten van Hue. Het kijkt uit op het zuidoosten en maakt gebruik van Ngu Binh mounten als een front-scherm.

De pagode was oorspronkelijk een kleine hut gebouwd door Nhat Dinh in 1843, die voorheen door de koninklijke autoriteit erkend als de monnik van Giac Hoang Pagoda. In 1848 werd de pagode gerestaureerd door monnik Cung Ky met de hulp van eunuchen van de koning en hovelingen. Tu Hieu dus werd het een grote pagode.

In 1894 werd het herbouwd door Cuong Ky met de steun van koning Thanh Thai en de King's eunuchen gemaakt van de halve maan meer. In 1962, werd de pagode gerenoveerd door de meeste Ven. Chon Thiet. En in 1971 de drie toegangspoort en het personeel huizen werden gerehabiliteerd door het senior monnik Chi Niem.

De pagode is gebouwd in de vorm van de Chinese, e karakter "Khau" (mond), met het hoofdgebouw bestaande uit drie kamers en twee vleugels. Het belangrijkste heiligdom is gewijd aan de verering van Boeddha. Achter is er een ruimte ter ere van oud-monniken van de pagode. Over een binnenplaats, de Quang Hieu Duong Hall herbergt een altaar gewijd aan de plaatselijke Boeddhistische volgelingen aan de rechterkant, een andere om de godheid Quan Cong in het centrum, en een derde van de eunuchen aan de linkerkant. Een aparte altaar in deze zaal eert Le Van Duyet, een uitstekende mandarijn tijdens het bewind van keizer Gia Long. Aan de linkerzijde van de binnenplaats zijn de woonvertrekken van de monniken (Ta Lac Thien) en Tu Hieu rechts is het pension (Huu Ai Nhat).

De toegangspoort tot de pagode is een kromme met twee verdiepingen structuur. Op de tweede verdieping, een standbeeld van de voogd geest Ho Phap beschermt de pagode. Binnen de poort is een halve maan-lotus vijver. Aan beide zijden van de binnenplaats zijn stele huizen gegraveerd met de geschiedenis van de pagode.

Hierna zien we hoe wierrook stokjes gemaakt worden en de bekende hoedjes van Vietnam. Ik heb er ook èèn gekocht maar dan mini formaat.

Hierna bezoeken we de Khai Dinh Tombe.
Deze ziet er heel mooi uit.
Wat een werk is dit geweest om te maken en vooral in die tijd
De tombe van Khai Dinh ligt in Chau Chu berg nabij Hue in Vietnam .Het werd gebouwd voor de Nguyen keizer Khai nh. Het werd gebouwd 1920-1931 met 11 jaar om te voltooien.De tombe is een mix van Westerse en Oosterse architectuur.Het is gelegen op een steile heuvel.
Hier in deze tombe ligt familie van Kim-Sa.

Hierna hebben we de lunch deze is 9 gangen .
De gerechtjes zijn veel met vis gemaakt en het smaakte weer heeeerlijk.

Hierna hebben we een boottocht over de Parfumrivier en bezoeken we de
Thien Mu pagode. Deze pagode is ook weer prachtig je blijft maar foto`s knippen, ga al mooi richting de 1000 foto`s.

Deze pagode is een historische tempel in de stad van Hu in Vietnam . De pagode heeft zeven verdiepingen en is het hoogste in Vietnam. De tempel is vaak het onderwerp van folk rijmpjes en ca dao over Hue, zo is haar iconische status en associatie met de stad. Het wordt beschouwd als de onofficiële symbool van de voormalige keizerlijke hoofdstad.

De pagode ligt op de HA Khe heuvel, in de wijk van de Huong Lange in Hue. Het is ongeveer 3 km van de Citadel van Hue gebouwd door de Nguyen dynastie en ligt op de noordelijke oever van de Perfume River

Vervolgens bezoeken we de Citadel, Verboden Stad met de keizerlijke paleizen, tempels en lotusvijvers uit de keizerlijke Nguyen dynastie.
Wat een groot complexis dit geweest.
Ze zijn nog vol op aan het renoveren hier. Wat klaar is ziet er prachtig uit.

Deze Citadel heeft een omtrek van 10 km, en de joggers en wandelaars gebruik van het pad rond de buitenste gracht om hun afstand te meten. Je hoeft niet te betalen aan de citadel in te voeren, maar je moet wel entree betalen om in de Imperial Enclosure.

Geschiedenis van de Citadel
De bouw van de citadel begon in de vroege jaren 1800. Oorspronkelijk werd de muur was gemaakt van aarde, dan is een bedekking van bakstenen werd toegevoegd. Het kostte tienduizenden Vietnamezen om dit te doen met de hand.

Tijdens het Tet-offensief 1968 was er hevig gevochten in Hue, en veel daarvan was geconcentreerd in het gebied van de citadel. Dus veel van was beschadigd. En omwille van economische problemen is er weinig resoration tot voor kort, maar het werk is niet de gang in kunnen delen, en toeristische belang kan alleen maar helpen.

Binnen de citadel zelf is een ander, kleiner, citadel - de keizerlijke behuizing of de Verboden Purperen Stad met muren 6 m hoog en 2,5 km lang. Deze fungeerde vooral als een prive-residentie van de keizer, zijn familie en bedienden.

De Verboden Purperen Stad heeft veel poorten, maar kun je alleen binnenkomen via de buurt van de vlag een toren.

Deze toren, maar het lijkt niet veel heeft gehad een heel verhaal, omdat het voor het eerst werd gebouwd in 1809. Het is de hoogste in Vietnam op 37 meter hoog, en is vernietigd door tyfoons twee keer. Tijdens het Tet-offensief van de National Liberation Front de vlag vloog uitdagend over de stad voor 3 1 / 2 weken, tot de stad werd heroverd door de Zuid met een enorme hulp van de VS.

S`avonds hebben we een Royal Dinner.
Dit was met traditionle kleding.
Hier waren het Vietnameese echtpaar Hung en Kim Sa de koning en koningin.
Het eten was heerlijk en we hebben weer een gezellige avond gehad.

Morgen moeten we om 7 uur wake up en om 8,30 uur vertrek. Het is inmiddels weer een latertje geworden 0.15 uur dus een kort nachie.
De foto`s houden jullie nog te goed ,zal ik morgen doen .

groetjes
Anita

• 22 September 2011 - 19:43

Gerlinda:

Meid meid wat kan jij mooie stukjes schrijven wat je beleefd op een dag.
    9 gangen dinee en veel vis,een land voor ons dus.
    Gerald voor de rijst en ik voor de vis.
    Hier hebben we heel goed weer,we krijgen ook een mooi weekend,met echt nazomer weer.
    Dus wij kunnen bbq.
    Have Fun

• 22 September 2011 - 20:03

Ingrid:

Hey Zus, wat een belevenis allemaal weer, volgens mij heb je een super reis met een super gezelschap. Nou je houdt ons goed op de hoogte hoor met je verslagen. Elke dag even kijken wat je weer allemaal beleeft heb en het dan weer doorbrieven aan Pa en Ma, ook zij genieten van je verslagen. Het zal wel een emotionele reis zijn voor die Vietnamese echtpaar die bij jullie in het gezelschap zit. Dat royal diner zal wel heel leuk geweest zijn met die traditionele kleding. Qua eten zit je wel goed geloof ik, beter dan dat Sonja Bakker wat wij eten!!! Wel jammer voor jullie dat het weer niet echt mee zit, wij hebben wat dat betreft meer geluk, we hebben super weer!!
    Nou geniet ze maar weer en we kijken alweer uit naar je volgende verslag.
    Groetjes Pa, Ma, Gert en Ingie

• 23 September 2011 - 10:51

André En Yvonne:

Hey Anita,
    Moest toch even voor André zijn werk achter de computer,dus gelijk weer even je verslag en foto's bekeken.
    Mooi hoor!
    En leuk dat diner 's avonds,vooral hoe het eten op jullie bord gepresenteerd staat.
    Jammer van je Vietnamese reisgenote dat het huis en de fabriek van haar vader er niet meer stond...
    De reis zal voor hun een extra dimensie geven.
    Maar je vermaakt je opperbest uit je verhalen zo te lezen.
    Ga nog lekker door met genieten en tot horens.

Liefs van ons.

• 24 September 2011 - 07:39

Martin En Evelien :

Hey Anita,
    Wat een prachtig verslag weer.Jammer van de regen maar dat
    maakt het er niet minder om.Negen gangen diner en dat met vis,ril ervan
    ha ha ,lust geen vis maar het zal jullie heerlijk gesmaakt hebben
    Nog veel plezier Liefs Martin en Evelien