Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

Nha Trang

Door: Anita Rietberg

Blijf op de hoogte en volg Anita

26 September 2011 | Vietnam, Nha Trang

Hallo allemaal

Vanmorgen zijn we rond 7.30 uur vertroken richting Nha Trang.
We hebben vandaag niet zo`n hele lange reisdag.
Begin van de middag komen we aan bij ons hotel in Nha Trang.
Vandaag geen poncho en pluutjes dag. Maar mooi weer zo rond de 35 graden. De vooruitzichten voor morgen zijn ook goed.

Nha Trang is een stad in Vietnam en is de hoofdplaats van de provincie Khánh Hòa. Nha Trang telt ongeveer 520.000 inwoners.De belangrijkste bronnen van bestaan zijn de visserij en het toerisme.

Het ligt op 8 uur rijden van Ho Chi Minh Stad en is ook bekend als een van de beste plaatsen in Vietnam voor snorkelen en duiken.

Nha Trang betekent ‘wit huis’ naar het enige stenen witte huis dat er in het begin van de 19e eeuw aan deze kustlijn stond. Het was het huis van dr. Alexandre Yersin, een belangrijk bioloog die in 1894 het pathogeen ontdekte dat De Pest veroorzaakt, later kon met behulp van dit pathogeen een vaccin gemaakt worden tegen de pest. Het Pasteur Instituut, het onderzoekscentrum waar dr. Yersin leiding over had bestaat nog steeds. Een deel van dit instituut is nu het Musée Pasteur, gewijd aan het leven van deze bijzondere man die veel heeft betekend.

Het grootste deel van de bevolking hangt een boeddhistische stroming aan. In de stad vindt u daarom de nodige boeddhistische bouwwerken zoals de Thap Ba Cham Tempel, gewijd aan de Boeddhistische priester Ponagar. Of de Long Son Pagode met de prachtige 14 meter hoge witte Boeddha. Dit is deels een monument opgericht voor een aantal monniken die zichzelf verbrand hebben als protest tegen het Diem regime.

Ook zijn er sporen van het Koninkrijk Champa te vinden. Dit volk dat zich vanaf het jaar 200 in centraal Vietnam vestigde, beheerste dit gebied tot de 10e eeuw. De roots van dit volk zijn Indonesisch, de Cham waren deels boeddhistisch en deels hindoeïstisch. Nha Trang was de laatste stad die nog lang in handen bleef van de Cham, daarom zijn er met name in deze omgeving nog veel gebouwen uit deze periode. De Po Nagar, een hindoeïstisch bouwwerk iets ten Noorden van Nha Trang is misschien wel de meest indrukwekkende met vele torens, zalen en beelden.

Onderweg weer verschillende foto stops gehad. Daar zorgt Bert (reisleider) heel goed voor. Zodra hij wat ziet dan is het stoppen.
Zo kunnen wij mooie foto`s maken van de taferelen die we onderweg tegen komen. En dat zijn er heel wat.

Voordat we naar het hotel gaan bezoeken we eerst nog de indrukwekkende Po Nagar - Cham tempel,

Po Nagar is een hindoeïstische tempel gelegen bovenop een kleine heuvel op ongeveer 50 meter hoger dan de zeespiegel, aan de monding van de rivier de Cai in de Vietnamese stad Nha Trang. De naam "Po Nagar" verwijst over het algemeen naar heel het bouwwerk, maar het is eigenlijk de naam van de grootste toren hier van ongeveer 23 meter hoog.

Deze tempel werd gebouwd toen het hindoeïsme welvarend werd in Vietnam en toen een groot deel van Vietnam het Champa-Rijk werd genoemd. De belangrijkste god die hier wordt vereerd is Shiva, maar onder andere wordt ook zijn echtgenote Uma vereerd en de speciale Champa-Hindoeïstische godin Po Nagar.

Men is niet zo zeker wanneer Po Nagar is gebouwd, maar wel voor het jaar 781. In het heden is Po Nagar een niet heel erg belangrijk religieus centrum meer, maar voor een groot deel een toeristische trekpleister.

Geschiedenis:
Voor het jaar 781 besloot de toenmalige koningin over het Champa-Rijk (Jagadharma) een prachtige tempel te bouwen van harde, dure materialen (zoals kalksteen en marmer) ter ere de Hindoeïstische goden (Shiva enz.), hoog op een heuvel aan de oevers van de riviermonding van de Cai-Rivier.

Het bouwwerk werd versierd met edelstenen en goud zodat de koningin de goden blij kon maken, want ze was een redelijk wrede koningin. Jaren later nadat het bouwwerk al af was, werd de tempel flink geplunderd door Indonesische troepen vanuit Java (het belangrijkste Indonesische eiland).

Een groot deel van de tempel werd toen vernietigd, dus men moet de tempel herstellen. Al de gouden voorwerpen en de edelstenen waren weg en werden vervangen met rode bakstenen door koning Satyavarman (een opvolger van Jagadharma). Van de voltooiing van het herstellen van de tempel, gebeurde er niets meer ergs met het bouwwerk. Wel is er nog een klein aanzienlijk deel vernietigd. Op het begin waren er nog 3 torens, later werden dat er 5.

Hierna bezoeken we de markt van Nha Trang.

S`avonds hebben we met de hele groep een BBQ. Dit is met een kleine BBQ op tafel waar je per 4 personen met een BBQ doet. Dit was in een eetgelegenheid tussen de lokale bevolking, was erg gezellig.
# Ciske liep er ook weer rond dat was dus minder gezellig.

Morgen geen koffers sjouwen maar wel om 7 uur wake up....

oja , # Ciske = rat

groetjes,
Anita

• 26 September 2011 - 17:44

Marian En Albert:

Hallo Anita én Linda natuurlijk! :)

Wat een geweldige foto's! Wat een indrukken doen jullie op, zeg!
    Ik kan me nu al verheugen op alle verhalen die er bij horen!
    Geniet lekker verder en een dikke knuffel van ons!

• 27 September 2011 - 06:26

Ingrid:

Hey Zus,

Gelukkig eindelijk ook goed weer bij jou. Wat een mooie foto's weer, dat wordt weer een drama om het fotoboek te maken, zoveel keuze met mooie foto's. Volgens mij hebben ze in Epe wel weer een computer want Pa zei dat Tetzin hem een aantal verslagen had voorgelezen, Tetzin vond de foto's ook heel mooi. Ik heb al tegen pa gezegd dat hij samen met Tetzin maar een berichtje naar jou moest schrijven.
    Nou veel plezier en tot het volgende verslag.

Groetjes Ingrid

• 27 September 2011 - 14:07

Evelienen Martin:

He Anita,Wat een prachtig verslag weer.Indrukwekkend
    Gezellig zo met zijn allen aan tafel barbequen.Fijn dat het
    droog weer is. Veel plezier nog Liefs Martin en Evelien

• 28 September 2011 - 17:59

André En Yvonne:

Hoi Aniet,
    Zo ik zit weer eens achter de computer even weer je mooie verslagen aan het lezen.
    Nog steeds genieten wij weer van je mooie foto's en verhalen.
    Ach als Ciske jullie maar met rust laat ......
    Mooie tempels en weer heerlijk gegeten toch?
    Nu ik ga gelijk weer even naar je andere verslagen kijken!

Liefs van ons.