Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

Halong Bay

Door: Anita Rietberg

Blijf op de hoogte en volg Anita

17 September 2011 | Vietnam, Hanoi

Hoi hoi

Hier ben ik dan weer met het verslag van vandaag.
Na het ontbijt zijn we om 8 uur vertrokken en hebben we de Franse wijk bezocht.Eerst bezoeken we het Ho Chi Minh complex.
Hier ligt het lichaam van Ho Chí Minh in het mausoleum. Het mausoleum konden we wegens renovatie niet naar binnen.

Het Mausoleum.Het Mausoleum van Ho Chí Minh is het graf van Ho Chí Minh. Het bouwwerk staat aan het Qung trng Ba ình, een plein in het centrum van de Vietnamese hoofdstad Hanoi.

Op dit plein las Ho Chí Minh in 1945 de onafhankelijkheidsverklaring van de Democratische Republiek van Vietnam. Vietnam werd toen onafhankelijk van de Unie van Indochina. Hij las daarbij passages uit de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring voor waarbij hij het woord Engeland verving door Frankrijk. Deze verklaring was hem ter beschikking gesteld door een lid van de OSS, een voorloper van de CIA. Vrijwel onmiddellijk hierna werden H en zijn Viet Minh door de Fransen uit Hanoi verdreven en vochten een zware oorlog uit met de Fransen. Dit zou de Vietnamoorlog worden.

De bouw van het mausoleum begon op 2 september 1973. De voltooiing van het granieten bouwwerk was op 29 augustus 1975. Het is geïnspireerd door het Mausoleum van Lenin, maar heeft duidelijk Vietnamese kenmerken in de architectuur. Het dak is hier een voorbeeld van. Op het mausoleum staat met rode letters een inscriptie: Ch tch Ho Chí Minh (President Ho Chí Minh).

Het gebouw is 21,6 meter hoog en heeft een lengte van ruim 41 meter. H ligt in het midden van het gebouw opgebaard. Dit ondanks zijn wens om gecremeerd te worden. Dit zou hygiënischer zijn en het zou landbouwgrond schelen. H kan bezichtigd worden in de ochtenden. Wel zijn er strikte regels. Zo mag er niet gefotografeerd of gefilmd worden. Ook zijn er regels op kleding en gedrag. Zo moeten de benen bedekt zijn, bij zowel mannen als vrouwen. Men moet in twee rijen lopen en moet men absoluut stil zijn.

Hierna hebben we de confuciustempel bezocht in Hanoi.
Een confuciustempel of literatuurtempel is een gebouw dat gebouwd is om de Chinese wijsgeer Confucius te eren. Het beeld van Confucius staat in het midden van het gebouw. Confucianisten komen er om wierook voor hem te branden. In de tempel kan men ook studeren. Kleine confuciustempels bieden alleen basisschoolonderwijs en grote ook onderwijs op middelbare schoolniveau. Ten tijde van de Chinese Republiek werden er 162 confucianistische geleerden en leerlingen van Confucius vereerd. De belangrijkste daarvan waren Yan Hui, Zeng Shen, Zisi en Mencius.

De oudste confuciustempel staat in Qufu en werd in de tijd van Confucius gebouwd. Hij onderwees daar duizenden leerlingen, waarvan honderd leerlingen zeer beroemd werden en zijn gedachtegoed verder verbreidde.

Toen het confucianisme zich buiten China verbreidde, werden ook daar confuciustempels gebouwd. In Noord-Korea, Zuid-Korea, Japan, Vietnam, Maleisië en Indonesië staan confuciustempels die al meer dan honderd jaar bestaan en heden nog steeds gebruikt worden.
pen en moet men absoluut stil zijn.

Hierna hebben we nog een gevangenis bezocht uit de Franse revolutie.
Na de lunch moeten we nog zo`n 4,5 uur rijden voordat we in Halong Bay zijn.Onder weg hebben we nog een stop gehad bij een soort werkplaats voor gehandicapte mensen hier kon je ook spulletjes kopen.
We zitten nu in een mooi hotel.
Morgen om 6 uur wake up call en dan hebben we een boottocht door Halong Bay.
Hoop dat het weer net zo goed is als vandaag.Wel weer wennen deze hitte hoor, je zweet je te pl...

Ik zit nu in de lobby dit verhaal te maken zal straks nog op de kamer proberen foto`s te plaatsen maar weet niet of dat gaat lukken.

groetjes allemaal en tot morgen
Anita

• 17 September 2011 - 15:06

Ingrid:

Hoi hoi,

Zo wat een verhaal zeg, nou je hebt weer genoeg gezien vandaag. Hopelijk lukt het nog met de foto's, ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig naar de beelden die bij het verhaal horen. Nou slaap lekker en voor morgen weer veel plezier.

Groetjes Ingrid

• 17 September 2011 - 15:16

Jessica:

hee anita,
    tjonge, wat een verhaal! hoop dat t gaat lukken met de foto's, ben wel benieuwd.
    heb je al veel foto's gemaakt?
    haha, zal inderdaad wel tegenvallen die hitte, maar je krijgt er wel wat moois voor terug.
    veel plezier maar weer morgen! & we horen het wel weer
    groetjess

• 17 September 2011 - 15:39

Ans:

Hoi Anita.
    Nou nou je hebt al weer heel wat meegemaakt.
    Gelukkig dat je je fototoestel weer op kon halen en ik wil natuurlijk wel wat foto's zien.
    wou dat wij hier een beetje van het mooie weer van jou mee konden krijgen.
    Groetjes Ans.

• 17 September 2011 - 15:47

André En Yvonne:

Hoi Anita,
    Nu zo te lezen heb je alweer een hele bijzondere dag meegemaakt en ook al een behoorlijke geschiedenis van het land geleerd.
    Volgens mij was die man zo communistisch als de pest.
    Ja die warmte is even niet voor ons voor te stellen, hier hebben we niet al te hoge temperaturen.
    Maar goed daar zul je wel even aan moeten wennen,
    Je hebt in ieder geval al weer het een en ander gezien en dat is wat telt!
    Tot je volgend verslag en nog veel plezier.

Liefs van André en Yvonne.

• 17 September 2011 - 15:50

Jeannette:

hall;
    wat een mooie foto,s heb je al gemaakt
    het lijkt wel veel op thailand of niet
    ik kijk al weer uit naar je volgende verslag
    groetjes jeannette

• 17 September 2011 - 16:26

Gerlinda:

Hoi hoi,

Wat een verhaal,je hebt weer genoeg indrukken opgedaan lees ik wel.
    Prachtige foto,s ook!
    Heeft het land veel weg van Thailand?
    Slaap lekker voor straks en morgen veel plezier.
    Groetjes van ons allemaal.

• 17 September 2011 - 16:26

Gerlinda:

Hoi hoi,

Wat een verhaal,je hebt weer genoeg indrukken opgedaan lees ik wel.
    Prachtige foto,s ook!
    Heeft het land veel weg van Thailand?
    Slaap lekker voor straks en morgen veel plezier.
    Groetjes van ons allemaal.

• 17 September 2011 - 17:03

Klaasje :

bedankt voor je mooije verslag
    dat word weer genieten doe voor zigtigtig
    de groeten van jaap en Klaasje

• 18 September 2011 - 11:45

Marian:

Hallo Anita.

Via jou volgen we Linda! Het is bijzonder leuk om op deze wijze mee te genieten van wat jullie allemaal ervaren en zien. Wil je haar een dikke knuffel van ons geven?
    Nog een hele fijne tijd daar!

Marian

• 18 September 2011 - 14:42

Drea:

Hoi Anita,
    Nou je hebt al weer heel wat gezien en gehoord.
    En je hebt al weer mooie foto's.
    Geniet ervan.
    Drea

• 18 September 2011 - 17:16

Evelien En Martin:

He Anita Wat een prachtige foto,s en een moooi verslag weer. Jij hebt het heel warm
    zeg je maar hier is het brrrrrrrrrr. Liefs Martin en Evelien