Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

Halong Bay

Door: Anita Rietberg

Blijf op de hoogte en volg Anita

18 September 2011 | Vietnam, Hanoi

Lieve allemaal,

Leuk,leuk ,leuk om jullie reacties weer te lezen.
Vanmorgen was het weer vroeg dag om 6 uur wake up call. En om half 8 vertrokken we richting Halong Bay.

Vandaag weer een prachtige dag gehad.
Het weer zit ons tot nu toe heel goed mee.Zon en droog wat wil je nog meer,
En helemaal vandaag op deze dag een boottocht te maken door Halong Bay.

De Halongbaai (Vietnamees: Vnh H Long) is een baai bij de stad H Long in het noorden van Vietnam in de Golf van Tonkin, nabij de grens met China. De baai heeft een kustlijn van 120 kilometer en het gebied beslaat zo'n 1500 vierkante kilometer. Vnh H Long betekent in het Vietnamees Baai van de dalende Chinese draak.

In de baai liggen 1969 kalkstenen eilanden, elk met dichte begroeiing op de top. De kalkstenen monolieten rijzen spectaculair op uit de oceaan. Verschillende van de eilanden zijn hol, met enorme grotten. Hang u G (Houten Stokken Grot) is de grootste van deze grotten. Franse toeristen die deze grot aan het eind van de 19e eeuw bezochten, noemden hem Grotte des Merveilles (Grot van de Wonderen). De drie grote kamers bevatten veel grote stalactieten en stalagmieten (en Franse 19e-eeuwse graffiti).

De naam van veel van de eilanden is het resultaat van de plaatselijke interpretatie van hun vreemde vorm. Voorbeelden hiervan zijn Voi (olifant), Ga Choi (vechtende haan) en Mai Nha (dak). 989 van de eilanden hebben een naam.

Bij enkele van de eilanden bevinden zich drijvenden dorpen van vissers die in de ondiepe wateren 200 verschillende soorten vis en 450 verschillende soorten weekdieren vangen. Op sommige eilanden leven dieren, zoals kippen, apen en leguanen.

In 1994 is de Ha Long Baai opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is één van de populairste toeristenbestemmingen van Vietnam.

In de baai van Ha Long heeft Vietnam diverse zeeslagen gevoerd met haar buren. Tot drie keer toe heeft het Vietnamese leger in het labyrint van waterwegen de Chinezen tegengehouden. In 1228 verhinderde Generaal Tran Hung Dao dat Mongoolse schepen de nabijgelegen rivier Bach Dang opvoeren door bij hoogwater houten stokken te plaatsen, waardoor de Mongoolse vloot zonk.
Tijdens de Vietnamoorlog werden door de Amerikaanse marine zeemijnen gelegd in verschillende waterwegen tussen de eilanden. Sommige van deze mijnen vormen nog steeds een risico.

Hier hebben we nog ook een grot bezocht. Deze was heel appart van binnen . Door de verlichting kreeg je een heel appart effect binnen in de grot.

Hierna zijn we weer terug gegaan naar het Hotel in Hanoi.
S`avonds bezoeken we het Water Puppet Theater.

Water poppenspel is een traditie die teruggaat tot de 11de eeuw, toen het ontstond in de dorpen van de Red River Delta-gebied in het noorden van Vietnam. De poppen zijn gemaakt van hout en vervolgens gelakt en de shows worden uitgevoerd in een taille-diepe poel.Een grote staaf ondersteunt de pop onder water en wordt gebruikt door de poppenspelers, die normaal verborgen achter een scherm, om ze te beheersen.Dus de poppen lijken te bewegen over het water.

Morgen is het weer een vroege wake upe call om 6 uur mogen we weer uit de veren.
Dan gaan we naar Vinh.
Dit gebied wordt ook wel het 'Halong Bay on land' genoemd vanwege de uit een zee van rijstvelden oprijzende kalkbergen. Per sampan
maken we een schitterende tocht door dit adembenemende landschap en varen we dwars door de rijstvelden en langs de steile rotswanden.

(Een sampan is een vlak breed roei-, zeil- of motorboottype uit Zuidoost-Azië. De boten worden van hout gemaakt en zijn doorgaans 3,5 à 4,5 meter lang. Het woord sampan is samengesteld uit de woorden sam (drie) en pan (plank) uit het Kantonees en betekent dus letterlijk drie planken. Sampans zijn bestemd voor binnen- en kustwateren en worden voornamelijk ingezet als transportmiddel en in de visserij. Sommige zijn uitgerust met een overdekking en worden gebruikt als woonboot. Dat laatste komt vooral in Indonesië, Maleisië en Vietnam vaak voor.)

Dus weer een leuke dag voor de boeg.
Als het weer dan ook nog weer met ons mee is zou super zijn.
Foto`s van Halong Bay volgen nog. Ik heb nu alleen in de lobby Wifi.
En anders wordt het weeeeeeeeer te laat.

Groetjes en tot morgen
Anita

• 18 September 2011 - 16:16

De Rietbergjes:

Hey Meid, voor ons is het ook leuk, leuk, leuk om je verslagen te lezen. Je ziet weer genoeg dat hebben we wel in de gaten. Ik denk dat dit ook wel weer een afwisselende reis voor je is. Leuk ook weer die foto's van je (vorige verslag, ik zie al weer uit naar de foto's die bij dit verslag horen). Volgens je sms heb je ook een hele leuke groep met veel alleengaanden, dat is weer een gelukkie.
    Jeetje je moet er wel elke dag vroeg uit zeg, straks als je weer thuis komt heb je weer vakantie nodig om bij te komen. Gelukkig ben je thuis ook een vroege vogel, ik zou het niet trekken denk ik hahaha. Nou veel plezier en lekker genieten. Dikke zoen van Pa, Ma Gert en mij. En een smakkerd van Balou.

• 18 September 2011 - 17:01

Evelienen Martin:

He Anita Wat mooi weer om je verslag te lezen. Je hebt al weer veel gezien.
    Je moet wel vroeg op maar zo beleef je veel.Je kunt wel een boek schrijven.Je omschrijft het heel mooi. Geniet nog van je verdere vakantie en we kijken uit naar je foto,s Liefs Martin Evelien en kids

• 18 September 2011 - 18:25

Marjan:

Hey Anita, Nou jij maakt weer van alles mee lees ik.Super mooie verslagen en foto's. Dat vroeg uit de veren ben jij wel gewend, maar dat laat naar bed gaan is een ander verhaal.Geniet ervan.
    Groetjes van ons

• 18 September 2011 - 18:25

Justin:

heeeyyy anitje hoe is het daar hier alles goed in ons kikkerlandje.
    lekker warm? hier heel koud brrrrrr vandaag best bak regen naar beneden.
    en is het mooi? zo aan de foto's te zien is het SCHITEREND.
    ik heb gister men eerste doelpunt geskoord 2-0 gewonnen.

van iedereen en allemaal de groeten en een fijne vakantie toegewenst

• 18 September 2011 - 19:24

Ans:

Hoi Anita.
    Moet je elke dag zo vroeg uit de veren en dan pas om half 8 weg.
    Heb je zolang nodig om te wassen en te ontbijten ha ha.
    Zo te lezen heb je weer een leuke dag gehad.
    Het is hier pet weer dus geniet van het warme weer.
    Erg leuk om je te volgen veel plezier morgen.
    groetjes Ans

• 22 September 2011 - 09:39

André En Yvonne:

Hoi Anita,
    Zit niet iederee dag achter de computer,daarom krijg je van ons af en toe een later respons.
    Super mooie foto's die je gemaakt hebt van deze trip.
    En natuurlijk ook weer heel veel geschiedenis.
    En dan natuurlijk het weer.....als het maar aangenaam warm is!
    Op naar het volgend verslag.

Liefs van ons.