dag 14 Granada ( Nicaragua ) - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 14 Granada ( Nicaragua ) - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 14 Granada ( Nicaragua )

Blijf op de hoogte en volg Anita

16 September 2014 | Nicaragua, Granada

Hoi hoi ,

Aller eerst ma vanuit Granada gefeliciteerd met je verjaardag.

Vandaag weer een super mooie dag gehad met schitterend mooi weer.
Vanaf het hotel krijgen we een rondleiding door de schitterende koloniale stad Granada. Per traditionele paardenkoets worden we door de mooie straatjes van Granada vervoerd. We bezoeken de San Francisco
kerk en het klooster dat dateert uit 1524. Tevens bezoeken we het archeologisch museum en het Fort 'La Polvora'. Vanaf de oude torens van De Merced kerk hebben we een prachtig uitzicht over de stad, de Xalteva kerk en de stadsmuren.
We bezoeken ook nog een oud treinstation , deze word nu gebruikt als school. er rijden nu helemaal geen treinen meer in deze omgeving,de vorige president heeft alles verkocht omdat het land in diepe schulden zat. Daar hebben ze nu spijt van.
Verder bezoeken we de grootste begraafplaats van Granada hier liggen ook presidenten van Nicaragua begraven

De oudste kerk in Midden-Amerika en het meest opvallende gebouw in Granada, Iglesia San Francisco heeft een robin's-ei-blauw verjaardag-taart gevel en herbergt een van de beste musea in de regio.
San Fransisco is een klooster en bevindt zich twee blokken ten noorden van de Kathedraal. Toen het een aantal jaren geleden opnieuw werd geverfd kreeg het de bijnaam Wedgwood Kerk, maar de typische blauwe kleur is inmiddels behoorlijk vervaagd.
Volgens het bijgeloof huist er een spook in de kerk.
Oorspronkelijk gebouwd in 1585, werd zij vervolgens naar de grond platgebrand door piraten en later William Walker, herbouwd in 1868 en gerestaureerd in 1989.
Het museum is door de kleine deur aan de linkerkant museum hoogtepunten zijn hele oude beelden uit de maya tijd , een schaalmodel van de stad.

De Merced bevindt zich twee blokken ten westen van het Parque Central. Gesticht in 1557 door de broeders van de Merecidario is het een van de oudste kerken in Nicaragua en een stuk ouder dan de kathedraal.
In 1854 is de toren beschoten en zwaar beschadigd door Máximo Jerez en twee jaar later is de kerk geplunderd.
Nu moet ze nodig worden geverfd, zoals helaas vele historische kerken in Nicaragua. De toren is te beklimmen (kost $1) en biedt een schitterend uitzicht over koloniaal Granada met haar typische daken en binnentuinen.
We hadden hier een prachtig uitzicht over Granada.

De Kathedraal is de belangrijkste katholieke kerk in Granada en domineert het Parque Central en lijkt altijd wel ergens op de achtergrond te prijken waar je ook gaat in Granada.
De Kathedraal is niet zo oud als je zou verwachten.
Ze is diverse malen verwoest door aardbevingen en oorlogshandelingen.
Bijvoorbeeld op 27 november 1956 toen de troepen van William Walker de complete stad hebben plat gebrand. De huidige Kathedraal is pas in 1915 voltooid.
In deze kathedraal hebben we zondag ook die rouwdienst gezien.

Toen we de stads tour hebben gehad heeft Deborah (reisleidster) ons meegenomen naar een gaarkeuken voor arme en zieke kinderen die thuis geen eten krijgen.
Ook komen hier kinderen die thuis mishandelt of misbruikt worden.
Stichting Juntos Con Nosotros , zo heet deze gaarkeuken
Deze gaarkeuken word gerund door haar collega reisleidster Rolien Klappen.

Stichting Juntos Con Nosotros (Samen met ons) is een organisatie die zich inzet voor de armste kinderen in Granada, Nicaragua.
Deze kinderen, die onvoldoende toegang tot voedsel, opleiding of gezondheidszorg hebben, bieden ze een helpende hand om zo samen met hun te bouwen aan een betere toekomst. Ze zitten in de wijk La Villa, gelegen aan de rand van Granada.

Binnen dit project:
Krijgen 100 kinderen uit deze wijk dagelijks een warme maaltijd
Gaan alle kinderen die leerplichting zijn naar school
Bieden we de mogelijkheid om de kinderen door te sturen naar een middelbare school
Kunnen alle kinderen uit de ´gaarkeuken´ gratis naar onze eigen kliniek
Is er opvang en steun
Besteden we aandacht aan hun ontwikkeling en stimuleren we hun creativiteit
Organiseren we bijeenkomsten voor de ouders uit de wijk
Rolien Kappen,is de initiatiefneemster, oprichtster en projectleidster ter plekke.

Waarom een gaarkeuken?
Veel kinderen uit de wijk La Villa zijn ondervoed door het eenzijdige eten dat ze krijgen. Er zijn binnen de meeste gezinnen, die veelal bestaan uit enkel een moeder of een grootmoeder, niet voldoende middelen om de kinderen een voedzame maaltijd te geven.
Dikwijls krijgen ze maar ėėn maaltijd per dag.
Van maandag tot en met vrijdag is de gaarkeuken, ¨Rinconcito de La Villa’, geopend. Door twee kokkinnen wordt er een voedzame maaltijd gekookt. De kinderen krijgen ´s middags een warme maaltijd.

Wat worden we weer met de neus op de feiten gedrukt en hoe goed wij het in Nederland hebben. Hier krijgen kinderen weinig of niets te eten en bij ons hoor je , dat lust ik niet.

Met een dubbel gevoel gaan wij naar onze lunch waar we gegeten hebben.
Na de lunch gaan Linda en ik naar de Spa en krijgen we een heerlijke massage.
Vanavond de laatste avond in Granada morgen weer richting Costa Rica. Dan hebben we onze laatste reisdag alweer , en mogen we het spektakel bij de grens met Costa Rica weer beleven
Hierna de laatste dagen in Samara , waar we ook onze verlenging hebben.

Groetjes
Linda , Hans , Jopie en Anita

• 17 September 2014 - 08:01

Gerda :

Ha Anita, leuk weer om op afstand met je mee te reizen. Mooie foto's. Geniet ervan. Groetjes aan Linda. Liefs Gerda

• 17 September 2014 - 11:24

Winanda:

Leuk om weer te lezen over het hoe en wat daar! ook leuke duidelijke foto s
    idd wel heftig om te zien dat daar weinig tot niets te eten is ....ik kan me voorstellen dat je dan met een dubbel gevoel aan de lunch begint. trouwens het gaat erg snel allemaal he! dus nog even met zn allen genieten daar ,dat gaat vast lukken jullie zijn weer een hele ervaring rijker! zo door de jaren heen heb je al heen wat gezien van de wereld en ik ook dankzij jou foto s haha.
    groetjes daar groet winanda

• 17 September 2014 - 13:05

Evelien:

Hey anita,
    indrukwekkend verslag weer. wat hebben wij en onze kinderen het dan
    toch goed hier vergeleken bij daar.
    mooie foto s. Denk dat je weer lekker bent bij gekomen van de massage,
    geniet zre nog,
    liefs evelien en Family