Mekong Delta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu Mekong Delta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

Mekong Delta

Door: Anita Rietberg

Blijf op de hoogte en volg Anita

02 Oktober 2011 | Vietnam, Can Tho

Hoi hoi,

Vanmorgen weer mooi op tijd vertrokken uit Ho Chi Minh City.
Vandaag rijden we naar de Mekong Delta, ook wel de 'Rijstkom' van Azië genoemd.
We hebben weer een geweldige dag gehad met mooi weer.

Onderweg stoppen we nog bij de in Vinh Trang , bij de lachende Boeddha
Dit is op èèn na de grootste van Vietnam.
De Vinh Trangpagode een belangrijk religieus bouwwerk. De gevel van de pagode is verfraaid met mozaïeken van keramiekscherven. In het park staat een zeker wel 20 meter hoog wit Boeddha beeld. Ook hier kunnen we zo maar tussen de monniken door lopen. Het zijn vriendelijke mensen die je met een lach en een klein knikje begroeten. De monniken hebben hun eigen school en leefomgeving. De lange tafels zijn gedekt het geheel is sober maar heel netjes.

In Cai Be stappen we in een boot en varen we over de rivier de Mekong.We varen zo langs boten die op het water hun handel verkopen. Boven aan de mast kan je dan zien wat ze verkopen. Dan hangt er bv watermeloenen of bananenbovenin de mast.
We stoppen bij onder andere een familiebedrijfjes dat mierzoete rijstkoekjes , rijstvellen waar je loempiaatjes van maakt. Snoepjes met kokos bij èèn van deze mensen drinken we een kopje thee en daarna gaan we weer verder varen tot aan de lunch. Hier hebben we de bekende Tilapia vis van Zuid-Vietnam gegeten.
Het ziet er raar uit maar het is heerlijk.
Hiervan moesten we dan zelf loempiaatjes maken van die reisvellen.

Mekong-delta:
De Mekong-delta is een gebied in het zuidwesten van Vietnam waar de rivier Mekong met een net van zijtakken (die met kanalen zijn verbonden) in de Zuid-Chinese Zee uitmondt. De delta is door sedimentatie ontstaan en breidt zich jaarlijks uit met ongeveer 80 meter. De delta omvat een oppervlakte van 39.000 km². De grootte van het gebied dat bedekt is met water verschilt per seizoen.

Grote steden :
De Thien Hau pagode in het dorp Sa Dec, Dong ThapDe meest bekende steden in de Mekong Delta zijn M Tho en Caí Bè vlakbij Ho Chi Minh City, en, meer in het centrum van de regio, Vnh Long, Sa éc,
en Can Tho.

Economie :
Drijvende markt van Cn ThIn het gebied ligt een groot aantal rijstakkers. Vietnam was in 2004 de derde grootste wereldexporteur van rijst, na Thailand en India, wat voor een groot gedeelte te danken is aan de opbrengsten in de Mekong Delta. In 2003 was Vietnam de tweede grootste rijstexporteur.

Na de lunch stappen we over op de hele kleine roei bootjes, hier kan je dan met twee a drie personen in.
Ik zat samen met Linda en Ilse in een bootje.
We krijgen hier allemaal zo`n Vietnamees hoedje op. Deze tocht duurde ruim een uur en was heel leuk.
Zodra het bootje iets te veel bewoog zaten wij al te gillen.
Dan moet je je dus voorstellen dat deze bootjes dus ook werden gebruikt om te vluchten uit Vietnam.
En hun moesten dus heel stil zijn.
Hierna stapten ze dan over op de grotere boten op zee.

We komen zo eind van de middag aan bij ons hotel in Can Tho .
Het hotel is wat sober maar wel schoon. Vanavond hebben we met de hele groep heerlijk gegeten.
Bert en Dinh kwamen met een bordje met vlees langs , dit moesten we toch even proeven, was specialiteit van deze streek.
Ik had zo mn bedenkingen(dacht zal vast wel iets van een rat zijn of iets dergelijks) en had zoiets nee ben nu even vegetariër.
Linda en Renate hebben het nog wel geproefd. Het was een kokosnoot muis.Volgens hun was het heel lekker vlees.
We hadden weer een 9 gangen menu, het gaat wel goed hier met de kilo`s.

Morgen weer een vroege wake up 5.30 uur en dan bezoeken we nog een drijvende markt.

Groetjes,
Anita

• 02 Oktober 2011 - 17:06

Elisah:

ik vind al je foto"s leuk die je hebt gemaakt.
    en die ook met dat hoedje wat je op hebt.
    heb je het leuk?
    ik ga nu naar bed ik moet morgen weer naar school
    groetjes van ons allemaal

• 02 Oktober 2011 - 17:44

Evelien En Martin:

He Anita,
    Je hebt weer een varierende dag achter de rug. Kan me voorstellen dat je
    even vegetarier was. Je moet er toch niet aan denken een muis te eten.
    Het hoedje staat je leuk en een prachtige foto,s weer. Heb mijn moeder al wat verslagen laten lezen en foto,s laten zien. Je moet de hartelijke groeten van haar hebben.
    Geniet ze nog Liefs Martin en Evelien

• 02 Oktober 2011 - 17:53

Klaasje:

halo anita wat een mooje rjis wat zie je veel
    het kost een paar zent maar daar zie je ook veel voor
    wji genieten van je mooje fotoos
    nog paardagen en dan weer naar huis

de goeten van jaap en Klaasje

• 02 Oktober 2011 - 19:00

Ingrid:

hahaha, je voorgevoel was dus goed wat dat eten betreft, muis nahhh ook niets voor mij. Maar zo zie je maar weer als je het niet weet, vind je het misschien nog lekker ook. Leuke foto's trouwens weer, vooral die foto met het hoedje, staat je goed.
    Is morgen nou je laatste excursiedag, begint dan je verlenging?
    Wanneer gaan jullie met z'n allen eten bij Kim haar moeder?
    Nou geniet nog maar even het is al bijna weer voorbij, het heeft voor mij dan ook weer lang genoeg geduurd hahaha.

Dikke kus Ingrid

• 03 Oktober 2011 - 08:04

Hoi Anita:

O Anita ik merk dat ik een mooie reis tegemoet ga. Ik had van Linda al gehoord dat het mooi is maar nu lees ik het ook van jou. voor jullie is het aftellen om weer naar huis te gaan en voor mij begint het aftellen om er heen te gaan ben zo nieuwsgierig er naar. Je hoort wel hoe ik het beleef.
    Groet Diny en de groetjes aan linda geniet er nog even van hé.

• 03 Oktober 2011 - 16:27

Linda:

He Anita,

Wat hebben we weer een gezellige avond gehad vandaag. Vanaf morgen gaan we weer lekker in de relax stands en wie weet pakken we nog even een lekkere massage mee.

Slaap lekker zo. Liefs Linda

• 03 Oktober 2011 - 16:41

Ilse:

Hai Anita,

Linda en ik willen voortaan eerst de foto`s zien voordat je ze er opzet hihihihihihihihihihihihihi.