Ho Chi Minh City (Saigon) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh City (Saigon) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh City (Saigon)

Door: Anita Rietberg

Blijf op de hoogte en volg Anita

30 September 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo allemaal

Leuk jullie reacties`s iedere keer weer te lezen.

Na het ontbijt rijden we naar Ho Chi Minh City, het vroegere Saigon.
Vandaag is het voornamelijk een reis dag.
We stoppen nog bij een lokale vismarkt.
De deur van de bus ging open en de stank kwam je al tegemoet, gatver wat een vieze zooi daar. Alles ligt gewoon open en bloot zonder koeling, vliegen boven op de vis krijg je er cadeau bij.
Na de lunch stoppen we nog bij een lakwerk fabriekje. Hier werken voornamelijk gehandicapten, en het is moniken werk wat ze moeten doen.
Hier zit ook een winkeltje bij. Heb hier nog twee waxinelichtje houder gekocht.

We komen eind van de middag aan in Ho Chi Minh City , het vroegere Saigon.

Ho Chi Minh Cite(Vietnamees: Thành ph H Chí Minh), eerder bekend als Saigon en daarvoor als Prey Nokor, is de grootste stad in Vietnam. Het ligt op de westelijke oever van de Saigonrivier, behoort tot de gelijknamige gemeente Ho Chi Minhstad en valt in de regio Dông Nam Bô. Binnen de stadsgrenzen, zo'n 7 kilometer ten noordwesten van het centrum bevindt zich de Internationale Luchthaven Tân Sn NBevolking;
Ho Chi Minhstad telt 7.162.864 inwoners (volkstelling 2009), ongeveer 8% van de gehele Vietnamese bevolking. Ho Chi Minhstad is daarmee de grootste stad van Vietnam. Daarnaast verblijven er vele contractarbeiders (bouwvakkers, industrie) in de stad, die niet in de statistieken voorkomen. Het grootste gedeelte van de inwoners is Vietnamees. Er wonen ook veel Hoa (Chinese Vietnamezen). Ook wonen er Khmer Krom en andere bevolkingsgroepen. Ho Chi Minstad heeft een oppervlakte van 2095 km² en heeft gemiddeld 3419 inwoners per km².

Jeetje wat een brommers hier toch geloof iets van 6 miljoen brommers wat hier door de stad heen raast. Dus moet je je voorstellen hoe je hier moet oversteken.
Dat is gewoon een sport. Je moet dus de brommers aan kijken en gewoon door lopen. De brommers rezen dan links en rechts langs je heen, echt lachen als je dit vanaf de kant ziet gebeuren.

Zodra we aankomen in Ho Chi Minh City bezoeken we het Paleis van de Hereniging.Hier lopen we rond en krijgen we de nodige uitleg.

Het Herenigingspaleis (Vietnamees: Hi trng Thng Nht; Engels: Reunification Palace) is een paleis in Ho Chi Minhstad, Vietnam. De bouw vond plaats in de periode van 1962 tot 1966, naar een ontwerp van de Vietnamese architect Ngô Vit Th. Het staat op de plek van het voormalige Norodompaleis, dat in de periode 1868 tot 1873 werd gebouwd door Franse kolonisten.

Tot 1945 werd het gebruikt door de Franse gouverneurs van Cochin China. In de Vietnamoorlog was dit het presidentiële paleis van Zuid-Vietnam.

Hierna bezoeken we nog de Notre Dame kathedraal en het postkantoor.
Dit postkantoor is heel mooi van binnen en van buiten. De ouderwetse telefooncellen staan er nog in.

We komen aan in ons hotel, mooie kamer en met internet !
S`avonds hebben we gegeten in het Rex hotel.

Het Rex Hotel is een beroemde luxe en business hotel in Ho Chi Minh City , Vietnam .

De 284 kamers vijf verdiepingen tellende gebouw is gelegen in het district 1 , dicht bij de Saigon Notre-Dame Basiliek en de Stadsschouwburg . In 2003 de Rex Hotel onderging een uitbreiding en renovatie inclusief de architectuur , interieur en de technische diensten van Archetype Group
Rex Hotel is in handen van het staatsbedrijf Saigon Tourist .

Geschiedenis;
Gebouwd in 1927 voor M. Bainier tijdens de Franse koloniale bewind in Vietnam, het gebouw begon als een twee verdiepingen auto dealer / garage complex genaamd Bainier Auto Hall . Het gebouw tentoongesteld Citroën en andere Europese auto's. Van 1959 tot 1975, de heer en mevrouw Ung Thi gerenoveerd het gebouw tot een 100 kamer Rex Complex hotel met drie bioscopen , een cafetaria , een danszaal en een bibliotheek .

De allereerste gasten in de Rex Hotel in december 1961, terwijl het nog in zijn laatste bouwfase werden de 400 USArmy soldaten, 200 van elk van de 57e Transportation Company uit Fort Lewis, Tacoma, Wa. en van de 8e Transportation Company uit Fort Bragg, NCThey waren het eerste bedrijf kracht eenheden aan te komen in Saigon, elk met 20 H-21 dubbele rotor "Shawnee" helikopters, op de kern van de USS '"op 11 december 1961. Ze waren ingekwartierd op de Rex voor een week of zo terwijl hun tenten werden opgezet, op Tan Son Nhut , Saigon voor de 57e en in Quy Nhon voor de 8e. De Thanksgiving diner, een paar weken na de desbetreffende vakantie, werd gekookt in het veld keukens van de mannen op het dak van de Rex.

Het werd beroemd gemaakt en populair geworden door de Amerikaanse troepen tijdens de oorlog in Vietnam toen de conferentiezaal een dagelijkse persconferentie, door de gehoste MACV , spottend met de naam The Five O'Clock Follies door cynische journalisten die vonden het optimisme van de toonaangevende Amerikaanse militaire officieren worden misleid . De bar op het dak was een bekende ontmoetingsplaats plek voor militaire ambtenaren en oorlog correspondenten.

Morgen hebben we een hele vroege wake up call 5.30 uur. We gaan dan de wereldberoemde Cu Chi tunnels.
Heb nog geen idee of ik er in ga.
Deze tunnels zijn maar 1.20 m hoog en 60cm breed. We zien het wel .

Groetjes en tot morgen
Anita

• 30 September 2011 - 18:17

Ingrid En Familie:

Hey Zus, ik wil je wel zien oversteken tussen al die scooters die om je heen scheuren hahaha, wat een andere wereld he. Je hebt weer genoeg gezien vandaag lees ik wel, en vis zul je voorlopig niet meer eten denk ik. De eerste keren dat je vis ziet, zie je de markt weer voor je denk ik. Ik hoop voor je dat je morgen de tunnels wel in durft, dat is een belevenis die je niet meer mee zal maken denk ik, gewoon proberen joh.
    Nou wij genieten dit weekend nog even van het mooie weer, dan is het ook wel weer gebeurt denk ik. Nou veel plezier en dikke kus en groetjes ook van Pa en Ma.
    Groetjessssssss en tot het volgende verslag.

• 30 September 2011 - 21:57

Nicolien:

He wereldreizigers,

Als eerste wilde ik jullie bedanken voor de mooie kaart.

Jullie programma is best pittig als ik dit zo allemaal lees kun je het nog wel allemaal onthouden?
    Die vismarkt is zeker net zo vies als in indonesie daar werdt ik toen ook al niet goed dus ik kan me voorstellen dat je voorlopig geen vis meer wil eten
    Heb je nog foto's gemaakt van al die brommertjes die voorbij scheuren? dat moet wel een hekseketel zijn en zal ook best stinken lijkt me.

leuk dat ik jullie een beetje kan volgen en ben benieuwd of je de tunnels indurft hoop het wel voor je want dat is best iets bijzonders.

tot later

• 01 Oktober 2011 - 08:13

Evelien En Martin:

He Anita,
    Moet niet denken aan vis, lust het niet. Krijg er al rillingen
    van als ik het zie liggen ha ha.Je hebt al weer een hele belevenis
    achter de rug. Wat maak jij veel mee. Prachtige foto,s.Vind het knap
    als je de tunnels in gaat, ik wist niet of ik erin ging.We horen het wel
    Liefs Martin en Evelien