dag 17 Krabi - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 17 Krabi - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 17 Krabi

Blijf op de hoogte en volg Anita

22 September 2013 | Thailand, Krabi

Hallo allemaal

Vandaag hebben we vrije dag in Krabi.
Vanmorgen 7.00 uur wake up call en na het ontbijt vertrekken we.
Vandaag staat het Eilandentour naar Phi Phi op het progamma.
Dit is ook het enigste wat we vandaag gedaan hebben, lekker relax dus
We bezoeken de vele tropische eilandjes.
Onder andere, Phi Phi Ley en Phi Phi Don met haar beroemde Maya strand (bekend van de film “The Beach”).
We ervaren de snelheid van de speedboot , dit was zo`n hele grote speedboot allemachtig wat ging dat hard. Een paar reisgenoten werden even flink beroerd.
Gedurende de tocht is er een paar keer gestopt om te zwemmen en snorkelen.
Dat snorkelen was echt super gaaf!
Kreeg het gevoel dat ik in een aquarium zwom.
De vissen gingen pal voor je duikbril langs en mooie vissen echt super gaaf.

Maar wat een prachtige omgeving de Phi Phi eilanden.
De Phi Phi-eilanden is een groep van zes eilanden behorend tot de provincie Krabi in Thailand. Ze liggen op de overgang tussen de Phuketzee en de Andamanse Zee, ongeveer halverwege tussen het eiland Phuket en het vasteland.
De twee belangrijkste en bekendste eilanden van de groep zijn Ko Phi Phi Don (Ko betekent eiland in het Thai) en Ko Phi Phi Lee. De eilanden zijn erg in trek als vakantiebestemming, maar vormen ook een nationaal park.

Geschiedenis;
Phi Phi Don na de Tsunami
Er zijn archeologische vondsten gedaan die erop wijzen dat de Phi Phi eilanden één van de oudste bewoonde gebieden van Thailand zijn.
Phi Phi Don werd tot in de late jaren '40 vooral bevolkt door vissers en later werden kokos-plantages de belangrijkste inkomstenbron. Tegenwoordig leeft men voornamelijk van het toerisme.

Tsunami 2004;
De eilanden werden ernstig getroffen door de gevolgen van zeebeving in de Indische Oceaan in 2004 bij Sumatra, Indonesië. De vloedgolven die aan land gingen bij de Phi Phi eilanden varieerden in hoogte van 3 tot 6,5 meter en zorgden voor zeer grote schade. Meer dan 1000 mensen (van de 10.000 die op dat moment volgens schattingen op de eilanden aanwezig waren) kwamen om. Het grootste deel van de infrastructuur werd verwoest, maar inmiddels is vrijwel alles weer hersteld.

Eilanden ;
Zes eilanden vormen de eilandengroep Phi Phi, waarvan Ko Phi Phi Don (28km2) veruit de grootste is. Ook Ko Phi Phi Lee wordt veel door toeristen bezocht. De overige eilanden zijn niet meer dan grote rotsen die uit de zee omhoog komen.
Ko Phi Phi Don ;
Het grootste eiland van de Phi Phi eilandengroep bestaat eigenlijk uit twee eilanden die met elkaar verbonden worden door een smalle strook vlak land. Op dit stuk deel van het eiland bevinden zich het grootste dorp van het eiland en de meeste resorts.
Ko Phi Phi Lee ;
Het eiland is de op-één-na grootste van de groep en heeft steile rotswanden die twee ondiepe baaien omsluiten: Maya Bay en Loh Samah. Ook heeft het eiland een groot ondiep fjord ( Pi Ley) met een klein koraalrif.
The Beach ;
In 2000 werd Ko Phi Phi Lee in de film The Beach met onder andere Leonardo DiCaprio neergezet als een tropisch paradijs, wat een positieve impuls heeft gegeven aan het toerisme. Er is veel kritiek geweest op de wijze waarop de productiemaatschappij 20th Century Fox in het natuurgebied met bulldozers op het strand heeft gegraven. Er zou geld zijn betaald aan de lokale overheid voor de overtreding van de strenge Thaise regels voor de bescherming van het nationaal park.

Vanavond hebben wij afscheidsdiner hier in het hotel.
Dit is de laatste avond dat wij met de hele groep samen zijn.
Vanaf morgen gaan wij naar ons laatste hotel in Phuket.
De groep gaat morgen verdeeld worden onder drie hotels.
Aantal gaan naar het hotel van de rondreis , Hans en Jopie zitten in een resort en Linda en ik zitten weer in een ander resort.
Wij hebben een upgrade naar een ander hotel gedaan.
Hans en Jopie zitten wel vlak bij ons , is lopend te doen.
Nu begint het luieren aan het strand.

Groetjes iedereen,
Anita

• 22 September 2013 - 13:02

Evelienpasman:

Hey Anita,
    Lekker even een relax dagje.Ik kan mij voorstellen
    dat sommige misselijk waren van de snelheid van
    de speedboot, gaat behoorlijk hard. Ik denk dat je de groep
    wel zult missen want zo te zien hebben jullie een leuke groep.
    Gelukkig zijn mobiels of pc een goede communicatie.
    Heel veel plezier nog en de groetjes van de Pasmanfamily
    en de hartelijke groeten van mijn moeder,
    Liefs Evelien

• 22 September 2013 - 19:41

Aen Y:

Hoi Anita,

Prachige omgeving en mooie foto's.
    Daar zou ik wel een paar dagen willen verblijven.
    En,weer zo'n lief aapje met een fles.
    Leuk hoor.
    Zo te zien en horen hebben jullie weer veel beleefd,nu wat tijd om bij te komen.

Genieten nog!!!

Liefs van ons.

• 22 September 2013 - 20:07

Gerda Vosman:

Hoi Anita
    Ook al ben ik ook op vakantie, heb m'n laptop bij me dus lees je verhalen iedere dag.
    Wat zie je toch veel, maar wel vroeg op voor vakantie. Geniet nog maar lekker voor je het weet is het voorbij!!!!! Ik hoop nog veel mooie verhalen van je te lezen. Groetjes vanuit Katwijk aan zee. (ook mooi al is het niet zo ver) doei doei Gerda

• 22 September 2013 - 23:22

Clientje:

He dames,

Tjee wat is het hard gegaan al weer bij phuket!

Kom net terug uit Zwitserland weekendje bij mijn zus geweest en wat een marzel top weer.
    Lekker in de bergen gewandeld en nu dan ook behoorlijke spierpijn.

Ik doe net tv aan op trafelchanel en daar staan ze bij de bromo vulkaan toevallig he?

Kan niet wachten om jou verslagen in levende lijve te zien jullie hebben behoorlijk wt gezien.
    Geniet maar lekker van het luieren en hopelijk ook van mooi weer.

Dikke knuffel clien

• 23 September 2013 - 08:53

Ingrid:

Hoi Hoi,

Jeetje wat een mooi foto's bij die phi phi eilanden... En dat snorkelen zal wel super geweest zijn. Mooie voorbereiding voor dat luieren nu... Hoop dat je bij je verlengingshotel ook van die mooie stranden hebt.. met natuurlijk ook stralende zon...
    Hier in Wezep en bij Pa alles onder controle.. Jan leest je verslagen nauwkeurig en pa is van de plaatjes hahaha. Giseren (zondagavond) weer rustig in de plaza.. maar je moet de groeten van de vaste stamgasten hebben..
    Nou geniet nog maar lekker voor je het weet ben je weer in dat koude kikkerland.
    Kus van Pa, Ma Gert en moi...

• 23 September 2013 - 22:22

Winanda:

heerlijk genieten daar in dat mooie heldere blauwe water! wat een mooie kiekjes.ik volg het elke dag ! erg leuk!door de fotos kan ik me er een voorstelling van maken hoe het er daar uit ziet!je hebt zo al heel wat van de wereld gezien zeg jonge. geniet nog even lekker daar. groetjes winanda