Laatse reisdag van de rondreis - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu Laatse reisdag van de rondreis - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

Laatse reisdag van de rondreis

Door: Anita Rietberg

Blijf op de hoogte en volg Anita

03 Oktober 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo allemaal,

Hier ben ik dan weer nu met een verslag van mn laatste reisdag van de rondreis.
Vanmorgen weer een hele vroege wake up call van 5.30 uur.
We vertrekken dan vroeg in de ochtend per boot naar de grootste drijvende markt van de Mekong Delta; Cai Rang.
Vele bootjes en handelaren komen hier bij elkaar en er worden veel verschillende soorten vruchten verkocht.
De grotere boten hebben een stok omhoog staan met daaraan de producten die ze verkopen. Zo kan iedereen op zoek gaan naar de producten die ze nodig hebben. We varen tussen alle boten door die hun handelswaar aanbieden ,

Onderweg zit Bert ons te stangen over de plaatselijke specialiteiten dat we die als lunch gaan eten.
Zo noemde hij als voorbeeld een ei met daarin nog een kuiken, iets van varkenshuid en nog wat maar daar kan ik nu niet op komen.
Iedereen had zoiets van gatver.
Maar gelukkig was de lunch heerlijk en hebben we de smakelijke specialiteiten van Bert niet hoeven te proeven hahaha.

Hierna rijden we verder naar Ho Chi Minh City. Waar we de Thien Hau pagode bezoeken.
Hier mochten de jongste ( Heidi ) en de oudste reiziger (Renate) een wens opschrijven en deze werd dan aan zo`n wierrook slinger opgehangen.
ook deze pagode zag er weer prachtig uit.

Chua Bà Thien Hau (De Pagode van de Lady Thien Hau ) is een Chinese stijl tempel bevindt zich op Nguyen Trai Street in de Cho Lon (Chinatown) district van Ho Chi Minh City , Vietnam . Het is gewijd aan Thien Hau, de Vrouwe van de Zee ("Tian Hou" als getranscribeerd van de Chinezen), die ook bekend staat als " Mazu ".

Thien Hau is een godheid van de traditionele Chinese religie, die wordt vereerd in de zuidelijke maritieme provincies van China en in overzeese Chinese gemeenschappen. Thien Hau wordt aanbeden in de zeevaart Chinese gemeenschappen van Fukien , Canton , Taiwan en Zuidoost-Azië . Ze is niet specifiek een godheid van het Taoïsme of van het boeddhisme , hoewel ze al in verband gebracht met figuren en thema's uit het taoïsme en het boeddhisme. Bijvoorbeeld, bij Quan Am Pagode , ook in Cho Lon, Ho Chi Minh Stad, zijn de twee belangrijkste altaren, respectievelijk gewijd aan Thien Hau en Quan Am (de bodhisattva Avalokiteshvara ).

Exterieur:
De tempel ligt direct aan drukke Nguyen Trai Street. Het kan worden benaderd door het invoeren via een ijzeren poort en het oversteken van een kleine binnenplaats. Het dak is versierd met kleine delicaat ouderwetse porseleinen beeldjes uiten van thema's uit de Chinese religie en legenden. Lantaarns en houten modellen van de Chinese theaters hangen boven de ingang.

Interieur:
Het interieur van de tempel is in feite een gedeeltelijk overdekte binnenplaats, aan het einde waarvan het altaar Thien Hau. De belichte delen van de binnenplaats bevatten wierook branders, en open het oog op de opmerkelijke porselein diorama's die het dak sieren. De diorama's tonen scènes uit een 19de-eeuwse Chinese stad, en zijn onder andere kleurrijke figuren als acteurs, demonen, dieren en Perzische en Europese zeelieden en handelaren. In een scène, acteurs tonen een duel te paard strijd tussen de vereerde hellebaard zwaaiende generaal Guan Yu van de roman Drie Koninkrijken en een andere vechter. Een andere scène toont de drie taoïstische wijzen die een lange levensduur, vruchtbaarheid en voorspoed.

Het altaar te Thien Hau wordt gedomineerd door de drie standbeelden van de godin. De gezichten zijn brons van kleur, en de kleren en kronen zijn multi-gekleurd. Wierook branders zijn allemaal om draait.

Inmiddels regent het wat in Ho Chi Minh City. We bezoeken hier nog een markt.
Dit is meer een groothandel.
Hier komen de mensen de spullen halen voor hun winkeltjes.
Het is hier een gaotisch drukte. De mensen eten en slapen tussen de kraampjes,

We rijden verder naar het standbeeld van Thich Quang Duc. Aan de ene kant van de weg staat het oude standbeeld en aan de andere kant staat het nieuwe standbeeld.
Het nieuwe standbeeld is heel mooi. Hier staat Thich Quang Duc omringt in vlammen. Heel passend met wat er met hem is gebeurd.

Hòa thng Thích Qung Duc (geboren als Lâm Vn Tc (1897 – 11 juni 1963) was een Vietnamese Mahayanamonnik, die zichzelf op 11 juni 1963 op een drukke weg in Ho Chi Minh City in brand stak om zo te protesteren tegen de discriminatie van Boeddhistische monniken door het regime van Ngo Dinh Diem. Foto’s van zijn daad gingen de hele wereld over en brachten overal Ngo Dinh Diem’s bewind onder de aandacht. Tevens werd in de westerse wereld het gebruik van zelfverbranding als protest algemeen bekend.

Journalist Malcolm Browne won een Pulitzer Prize voor zijn foto van de brandende Thích Qung c. Ook David Halberstam won de prijs voor zijn reportage over het gebeuren. Na de dood van Thích Qung c werd zijn lichaam verder verbrand, maar zijn hart bleef intact. Dit werd door andere monniken gezien als een teken van compassie. Vanaf dat moment werd naar hem gerefereerd als een Bodhisattva. Op 15 juni zou hij worden begraven, maar dit werd uitgesteld naar 19 juni. 4000 mensen woonden de begrafenis bij. Zijn hart werd in een glazen kelk opgeslagen in de Xa Loi-pagode

Thích Qung c’s daad zorgde dat de internationale druk op Ngo Dinh Diem toenam, waardoor hij werd gedwongen zijn plannen om het Boeddhisme in Vietnam te onderdrukken op te geven. Hij beloofde verbeteringen, maar voerde deze nauwelijks door. Daarom volgden meerdere monniken Thích Qung Duc’s voorbeeld. Madame Nhoe, schoonzuster van president Diem die optrad als first lady van Zuid-Vietnam, meende in Washington tegenover de pers te moeten spreken over "monniken aan het spit".

Hierna bezoeken we het oorlogs museum in Ho Chi Minh City .
Buiten staan een aantal militaire toestellen opgesteld van de USA.
Binnen zien we afgrijselijke foto`s van de Vietnamoorlog en wat materialen van die tijd.
Ook hangen hier foto`s van Agent Orange, afschuwlijke beelden van misvormde mensen. Niet te geloven wat deze mensen allemaal hebben meegemaakt. Wat mogen wij een gelukkig mens zijn dat we vrijheid kennen.

De overblijfselen War Museum ( Vietnamees : Bao Tang Chung Chien tranh Tich ) is een oorlog museum op 28 Vo Van Tan, in District 3 , Ho Chi Minh Stad , Vietnam . Het bevat in de eerste plaats vertoont met betrekking tot de Amerikaanse fase van de oorlog in Vietnam .

Beheerd door de Vietnamese regering, werd het museum geopend in september 1975 als "Het Huis voor de weergave van oorlogsmisdaden van het Amerikaanse imperialisme en de Puppet regering [van Zuid-Vietnam ]. " Later werd bekend als het Museum van Amerikaanse Oorlogsmisdaden , dan als de War Crimes Museum tot zo recent als 1993. De huidige naam volgt de liberalisering in Vietnam en de normalisering van de betrekkingen met de Verenigde Staten.

Het museum bestaat uit een serie van acht thema-kamers in verschillende gebouwen, met een periode van militaire uitrusting gelegen binnen een ommuurde tuin. De militaire uitrusting behoren een UH-1 "Huey" helicopter, een F-5A vechter, een BLU-82 'Daisy Cutter' bom, M48 Patton tank , en een A-1 bommenwerper aanval.

Een gebouw reproduceert de " tijger kooien "waarin de Zuid-Vietnamese regering gehuisvest politieke gevangenen. Andere stukken zijn grafische foto's, vergezeld van korte kopie in het Engels, Vietnamees en Japans, die de effecten van Agent Orange en andere chemische ontbladeringsmiddel sprays, het gebruik van napalm en fosfor bommen, en wreedheden zoals het My Lai bloedbad . Curiosa onder een guillotine gebruikt door de Franse en de Zuid-Vietnamese gevangenen uit te voeren, laatste in 1960, en drie potten bewaarde menselijke foetussen vervormd door de blootstelling aan dioxine .

Er zijn een aantal van de niet-geëxplodeerde munitie opgeslagen in de hoek van de tuin, schijnbaar met hun kosten verwijderd.

Hierna snel even opfrissen en dan hebben we het afscheids diner bij Kim-Sa haar moeder en familie.
Toen we binnen kwamen waren de tafels al heel mooi gedekt, De woonkamer moest verbouwd worden om zo`n 30 mensen te ontvangen.
Even later kwam Kim Sah haar moeder vrouwtje van 84 jaar mooie gele lange jurk aan rode lipjes echt geweldig.
Ze liet vol trots nog de foto zien van haar neef.
Wij hebben toen in Hue de Khai dinh tombe bezocht, dit is een neef van Kim Sah haar moeder.
De afscheid avond was geweldig ze hadden zoveel eten klaar gemaakt, veel te veel dus.
We krijgen nog een examen van Bert , deze hebben we goed door staan.
Hier krijgt Bert ons afscheids Cadeau en de envelope.
Kim-Sa heeft geregeld om een klok te laten maken met de groepsfoto van het Koninglijke Diner er in.
We hebben nog gedanst en ze deden nog Vietnameese karaoke.
We nemen hier ook afscheid van de geweldige Chaufeur , gids en busboy.
Ook voor hun hebben we een envelope gedaan.
Tegen een uur of 23.00 a 23.30 uur gaan we weer terug naar ons hotel.

Morgenmiddag vertrekt de meerderheid van de groep naar huis
Wij worden met zes personen om 9.00 uur weg gebracht naar ons resort in Vung Tau.Hier verblijven we nog een paar dagen om bij te tanken van deze geweldige , bijzondere , indrukwekkende reis.
Met een hele leuke groep en een geweldige reisleider.

Groetjes en tot morgen
Anita

• 03 Oktober 2011 - 17:43

Pa, Ma, Gert Ingrid:

Jeetje meid, wat heb jij een bijzondere reis meegemaakt, dit had je van te voren niet kunnen bedenken. En dan als slagroom op het toetje ook nog eens het afscheidsdiner bij Kim Sah haar moeder, hoe bijzonder is dit. Deze reis blijft je je leven lang bij, je mag je een bijvoorrecht mens voelen echt waar. '
    Geniet van je laaste dagen in het resort en wij zien er naar uit dat je vrijdag weer terugkomt.
    Dikke kus pa, ma, gert en ingrid

• 03 Oktober 2011 - 18:27

Nicolien:

He dames,

Zo is het alweer jullie laatste reisdag? dat is snel gegaan
    Hoe is het weer in Vung Tau is er een beetje zon? Ik hoop het wel voor jullie want dan kan je nog even lekker bijtrekken met een goed boek in de zon voordat je naar het koude Nederland afreist.

Ik heb vandaag mijn eerste werkdag weer gehad dat was wel even wennen na 4 weken vakantie moet ik toegeven maar ook wel weer lekker om wat te doen.
    Zeg Linda vandaag begint hier op net 5 weer grace anatomie dus je mist dit jaar niet teveel afleveringen (hi hi)

Zeg dames geniet nog maar even van de komende dagen en hoop jullie verhalen gauw te horen want wat ik zoal las was het best heftig zo nu en dan.

tot later
    liefs clien

• 03 Oktober 2011 - 19:27

Gerlinda:

Prachtig om weer je reisverslag te lezen.
    En een afscheidsdiner bij Kim Sah haar moeder(dat vergeet je nooit meer)
    Geniet van je laatste dagen in het Resort, kun je ff bijtanken voor de terugreis naar huis.
    Hier gaat de herfst beginnen,Gerald en ik hebben de tuin al winterklaar gemaakt.
    Groetjes vanuit Wezep.

• 04 Oktober 2011 - 04:55

Gerda En Henk:

Ha Anita, eindelijk je wel verdiende rust na zo'n mooie reis.. tjee wat heb je weer veel gezien en beleefd.. Nou geniet nog even.
    Groet'n

• 04 Oktober 2011 - 11:09

Martin En Evelien :

Hey Anita,
    Je laatste reisdag alweer, wat gaat het hard Leuk dat jullie een afscheidsdiner
    hadden met Kim Sah en haar moederWat heb je veel gezien en beleefd en wat
    hebben we genoten van jouw verslagen en foto,s Nu nog een paar dagen bijkomen in het resort.
    Heb je wel verdiend. Goede reis terug en groetjes van ons allemaal Liefs Evelien en Martin