dag 5 Ayutthaya - Tak - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 5 Ayutthaya - Tak - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 5 Ayutthaya - Tak

10 September 2013 | Thailand, Ayutthaya

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer met een update van m`n reisverslag.
Vanmorgen een vroege wake up call 5.30 uur er staat ons een reisdag voor de boeg. Vandaag weer een prachtige dag gehad met goed weer.
Tot nu toe nog steeds geluk met de regen vaak s`avonds en èèn keer s`middags in bangkok.(hopen dat dit zo blijft)

Na het ontbijt vertrekken we richting Ayutthaya, zo`n 6 a 7 jaar geleden heb ik de singlereis Noord Thailand gedaan toen ben ik ook in Ayutthaya geweest. Heb vandaag geluk dat ik nu op plekken ben geweest waar ik toen niet ben geweest.

Eerst brengen we een bezoek aan Bang Pa-In-paleis het zomerpaleis van de koning, Bang Pa-in.

Het schitterende Bang Pa-In Zomerpaleis bevindt zich op enkele tientallen kilometers ten noorden van Bangkok, op de oevers van de Chao Praya-rivier. Tijdens het weekend varen er vanuit Bangkok boten van en naar het paleis. Je ontdekt er een architecturale combinatie van Thaise, Chinese en Victoriaanse bouwstijl, wat het geheel een unieke uitstraling geeft.

Het koninklijke paleis dateert uit de 17de eeuw, de tijd van koning Rama V. Je kan er ook een standbeeld van deze koning bewonderen. Tegenwoordig doet het paleis vooral dienst als zomerresidentie voor de koninklijke familie. Het paleis is deels toegankelijk voor het publiek en absoluut een aanrader voor liefhebbers van indrukwekkende bouwwerken.

Daarna een tocht met de long-tail boat over de Chao Phraya rivier.
( De lange-staart boot , bekend als Ruea Hang Yao is een soort waterscooter inheems in Zuidoost-Azië , die een gemeenschappelijke gebruik maakt van auto-motor als een direct beschikbaar en onderhoudbare powerplant. Een vaartuig voor het personenvervoer op een rivier kan een lichtgewicht lange kano romp, tot 30 meter, en een luifel. Er is veel variatie tussen deze boten, sommige zijn geëvolueerd van traditionele ambachtelijke typen, terwijl anderen hebben een meer geïmproviseerde look-de enige bepalende kenmerk is een tweedehands auto of vrachtwagen motor)
Rondom Ayutthaya waar we vervolgens in een mooie omgeving twee prachtige tempels bezoeken.

We bezoeken eerst Wat Phra Si Sanphet
Wat Phra Sri Sanphet was de koninklijke tempel op het terrein van het oude koninklijk paleis in Ayutthaya, voordat de stad werd volledig verwoest door de Birmese in 1767. Hij was de grootste en mooiste tempel in Ayutthaya, want het vertegenwoordigt ook vandaag de Wat Phra Kaeo in Bangkok.

Deze Eeuwenoude tempels (zogenaamde "wat") en paleizen liggen verspreid in de omgeving van Ayutthaya. Een van de meest belangrijke is de Wat Phra Sri Sanphet. Deze koninklijke tempel, gebouwd in 1448 en twee keer gerestaureerd, stond binnen de muren van het oude Koninklijk Paleis. De tempel wordt bewaakt door drie chedis. Van het koninklijk paleis zelf is niets meer over.
In 2011 werd dit park ook getroffen door de overstromingen die, naast de provincie Ayutthaya, ook 84 andere provincies trof

De Wat Phra Sri Sanphet tempel was van de koninklijke familie en als zodanig had geen Sanghawat, dus geen woonruimte voor monniken. De Wat werd uitsluitend gebruikt voor koninklijke ceremonies.
In 1767, de Birmese veroverde de hoofdstad van Ayutthaya en begon de grootschalige verwoesting en plundering van de vele tempels en andere gebouwen, waaronder de Wat Phra Sri Sanphet. Ze zetten het gebouw in brand om het goud te smelten. De drie stoepa's werden vernietigd in het proces, maar kon weer worden herbouwd in 1956.

Tijdens zijn laatste fase vóór de verwoesting van de tempel was een indrukwekkend bouwwerk. In het hart van de plant waren op een verhoogd platform, de drie chedi, die vandaag de dag zijn de enige gebouwen die zijn gerestaureerd. Van alle andere stichtingen zijn nog steeds bewaard.
De chedi is gebouwd in de klassieke Ceylonese vormgeving, die doet denken aan een bel. In elke richting kleine kapelletjes worden vermeld, die leiden tot een steile trap. De daken van de kapellen zijn beurt overgoten met een miniatuur chedi. Elk van de drie chedi is aan de oostzijde krijgt een Mondop waarin eventueel waren voetafdrukken van Boeddha.
Het terras van de chedi met de Mondop werden omringd door een klooster (Phra Rabieng), in elk geval een hal werd gebouwd in het Westen en in het Oosten, een regeling zoals te zien is in de vele tempels in het land vandaag. Het gebouw in het Westen eigenlijk bestond uit vier afzonderlijke viharn, die werden opgesteld in een kruisvorm over een Mondop rond. Het gebouw in het oosten was het viharn Luang, het grootste gebouw van de tempel. Daarin stond het standbeeld van Phra Sri Sanphet Phuttha, die de naam van de tempel gaf.
Weerszijden van de viharn Luang werden gegroepeerd vier andere hallen. Noord was een viharn die groot genoeg is om de 10 meter hoge standbeeld van Phra Phuttha Lokanat geschikt was iets kleiner dan de viharn Luang, nog niet. Oostfront was de Phra Chom Thong Tinang Throne Hall.
Symmetrisch, was ten zuiden van de viharn viharn Luang Pa Le Lei, in wat waarschijnlijk was een zittende Boeddha standbeeld. Oosten voorkant van het Phra was ubosot.
Rond het hele complex er trok een grote perimeter, vierdeurs passages in de vier richtingen bood toegang tot de tempel. Langs de binnenwand waren afwisselend kleine chedi en lage Paviljoen (Sala). Van deze kleine stoepa's zijn nog enkele overblijfselen.

Dit alles is in het Historisch Park Ayutthaya in Ayutthaya omvat de oude hoofdstad Ayutthaya van het Koninkrijk Ayutthaya. Ayutthaya werd in 1991 door UNESCO tot werelderfgoed verklaard.
De stad Ayutthaya, gesticht rond 1350 als hoofdstad van het Koninkrijk Ayutthaya door de Siamese Koning U Thong, werd over een periode van ca. 400 jaar door 33 koningen opgebouwd. In 1767 werd de stad door het Birmese leger verwoest.
De stad ligt aan de samenvloeiing van 3 rivieren: de Chao Phraya, de Pa Sak (of Nam Pasak) en de Lopburi. Door het graven van een aanvullend kanaal werd de stad volledig door waterwegen omringd. Vele Europese naties, waaronder de Nederlandse V.O.C., hadden in deze eens welvarende stad handelsposten.

Hierna hebben we de Wat Yai Chaya Mongkol bezocht, dit klooster is nog steeds in gebruik.

Wat Yai Chay Mongkol is een prachtige oude koninklijke klooster , meer dan alleen een plaats van aanbidding . Het is de trots van de Siamese mensen sinds de 13e eeuw . Haar bestaan ​​brengt een gevoel van de kracht van het Koninkrijk Ayutthaya , die eens uitgebreid in alle richtingen . Van Siam om een ​​deel van Birma te dekken naar het noordwesten , vervolgens uitgerekt tot het oosten naar het geheel van Laos en Cambodja , en uitgebreid naar het zuiden tot het geheel van Maleisië en het kleine eiland van Singapore . Nooit in die 417 jaar zijn geen andere naties te vechten Siam 's heerschappij van de gehele Golden schiereiland .

Toen Siam de beschaving van de Ayutthaya Koninkrijk had gezien , was er al een groot aantal talen , religies en lokale gewoonten en rivieren van de mensen die naar de bruisende stad Ayutthaya . Het bleek Wat Yai Chaimongkol in een nationale onderwijs -hub van de loutere scholing van koninklijke nakomelingen . Veel bewijsmateriaal bleek dat een cultuur van geletterdheid en onderwijs bloeide met een langdurige kracht van de religieuze wetenschappen van Wat Yai Chaimongkol . Het is deze kracht die honderden huidige monniken en nonnen geërfd . Zoals het motto van de tempel zegt: " Degenen die met een heldere geest , leven ze het leven van perfectie en ontstaat in heerlijkheid . Degenen wier geest zijn niet stabiel, ze klagen over het pad van verdriet en wordt nimmer volheid van wijsheid te bereiken . " ( In het Thais , werd het als Jai Sai Pen Boon Jai Khoon Pen Bab geschreven ) .

De prachtige geheimen van Wat Yaichaimongkol verwierf een eigen persoonlijkheid . De tempel is leven met de glimlach van Phra Buddha Chaimongkol , het imago meest heilige Boeddha , en anderen . Hun beelden niet alleen spreken van een tijd van vrijheid en van de welvaart van de Ayutthaya Koninkrijk , maar ook een warm welkom voor bezoekers uit andere landen .

Wie komt in het zicht van Ayuddhaya stad kan duidelijk zien de tijdloosheid van The Great Pagoda Chayamongkol uit de verre horizon . In het felle zonlicht, de Grote Pagode Chayamongkol geeft een illusie van vrede en de glorieuze overwinning van koning Naresuan de Grote over de Birmese vier eeuwen eerder . Hij is het idool van het Thaise leger en de held van alle Thailand . Koning Naresuan de Grote overwinning is een suprematie in de gehele Golden Schiereiland land dat duurde eeuwen . Het klooster is altijd een veiligere plaats voor zijn spirituele retraite . Zijn opperste vertrouwen in de Thaise moed , Thaise olifant - back gevecht, en Thaise patriot was de erfenis van Wat Yai Chaimongkol .

Toen de Birmese vijand ontslagen Ayutthaya in 1767 , het noodlottig zijn voor het Koninkrijk Ayutthaya . Birma ontslagen ontelbare paleizen en tempels . Zwarte rook die opgerold in rode wolken over de stad maandenlang was nog steeds bewaard in de fluisterende wind op de top van de Great Pagoda . Genocide met massale diefstal en roof geveegd over de centrale vlakte van Thailand , vooral in Ayutthaya stad , vullen water wegen en rivieren met rijen van organen en bloed . Wat Yai Chaimongkol werd in beslag genomen en veranderd in een vesting , toen werd het een verloren gewaande tempel voor honderd jaar . Phra Ubosot ( Ordinatie Hall ) is vol mysterie . De heilige geest van de grote liggende Boeddha met een lengte van 15 meter gezien alles wat er gebeurd in die dagen .

Bij binnenkomst van de veranderende wereld van de negentiende eeuw , Phrakru Pawanarangsi bracht de oude tempel te leven en creëerde een onvergetelijke transformatie . Afgezien van het landschap dat betoverende vermengd met de oude schoonheid en sereniteit blijft , huisvesting Koning Naresuan de Grote 's monument en het houden van gerenommeerde meditatielessen trok ook de natie aandacht. Wat Yai Chaimongkol is nu een van de meest fascinerende tempel toeristische bestemmingen van het land , dragen veel aan de toeristische ontwikkeling van Ayutthaya stad. Bezoeken van Wat Yai Chaimongkol is net als het nemen van de reis naar het verleden en het is de moeite waard om dit te zien.Vooral ook al die boeddha`s die je daar ziet staan, geweldig dit.

Hierna zijn we gaan lunchen waar we heerlijk Thais hebben gegeten.
Vervolgens verder naar het traditionele plaatsje Tak waar we èèn nachtje verblijven.
Morgen weer bij tijd eruit 6.00 uur wake up call dan gaan we richting Chang Mai.

Groetjes en tot morgen voor een volgend verslag ( als ik internet heb)

• 10 September 2013 - 17:56

Ans Eshuis:

Hoi Anita.
    Ik heb weer genoten van je verhaal.
    Prachtige foto's .
    Ben morgen weer benieuwd wat er van je komt.
    Blijf genieten.
    Groetjes Ans .

• 10 September 2013 - 19:15

Evelien:

He Anita,
    Wat mooi weer om je verslag te lezen. Goed dat
    je weer andere plekjes hebt gezien.
    Rust lekker uit en op naar het volgende avontuur.
    Groetjes van deze kant,
    Liefs Evelien

• 10 September 2013 - 20:51

Jeannette:

Zo Anita weer een heel verhaal maar mooi dat je op andere plekken bent geweest geniet er maar van groetjes ben en jeannette

• 10 September 2013 - 22:11

Jose:

jee wat een verslag weer heel erg leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt en ziet.
    Geniet er lekker,wij genieten van jou verslagen hihi en zitten hier in de regen.