dag 7 Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 7 Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 7 Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Anita

12 September 2013 | Thailand, Chiang Mai

Leuk , leuk , leuk jullie reactie`s allemaal weer te lezen

Vanmorgen wat uitgeslapen na het ontbijt zijn we om 9 uur vertrokken.
We hebben vandaag de mooie Doi Suthep tempe bezocht, met de fonkelende gouden boeddha’s en een schitterend uitzicht over de vallei.
Deze keer had je wel goed zicht over de vallei. De vorige keer dat ik hier was zat het helemaal dicht van de mist.
Aantal reisgenoten hebben de zegen van de monnik nog gekregen. Bij de heren doet de monnik een wit bandje om de pols en bij de dames doet zijn knecht dat.Een monnik mag dames niet aanraken.

Wat Phrathat Doi Suthep is een boeddhistische tempel in de provincie Changwat Chiang Mai in Thailand. De tempel wordt vaak Doi Suthep genoemd, al is dat feitelijk de naam van de berg waar hij op gebouwd is. De tempel wordt door vele Thai als heilig beschouwd. Hij geeft een prachtig uitzicht op de stad Chiang Mai en is in trek bij buitenlandse toeristen.

Geschiedenis;
Er bestaan verschillende verhalen over de oorspronkelijke stichting van de tempel. Een ervan is dat het gebouwd is in 1383 toen de eerste stoepa werd gebouwd. In de loop van de tijd is de tempel uitgebreid en zijn er extravagante relikwieën aan de tempel toegevoegd. De weg naar de tempel werd pas in het jaar 1935 aangelegd, op initiatief van de monnik Kruba Srivichai.

Volgens de gangbare legende, had een monnik met de naam Sumanathera uit Sukhothai een droom, waarin god hem vertelde naar Pang Cha te gaan en te zoeken naar een relikwie. Sumanathera vertrok naar Pang Cha en vond een been, waarvan men beweert dat het de schouderbeen is van Boeddha. De relikwie vertoonde magische krachten: het gloeide, was in staat te verdwijnen, het kon zich uit zichzelf bewegen en zich vermenigvuldigen. Sumanathera nam de relikwie mee naar de koning Dharmmaraja die toen over Sukhothai regeerde.
De gretige Dharmmaraja deed offers en organiseerde een ceremonie toen Sumanathera aankwam, maar de relikwie vertoonde geen ongewone kenmerken. De koning betwijfelde de echtheid van de relikwie en vertelde Sumanathera het te houden.
Ook koning Nu Naone uit Lanna hoorde van de relikwie en vroeg Sumanathera naar zijn koninkrijk te komen en hij vertrok met toestemming van zijn eigen koning Dharmmaraja in 1368 naar Lamphun in Noord-Thailand.
De relikwie brak in tweeën, waarbij het ene deel even groot was als het origineel en het tweede kleiner. Het kleinste deel werd bij de relikwieën in een tempel in Suandok gezet; het andere deel werd bij de koning op de rug van een witte olifant gezet die losgelaten werd in de jungle. Volgens de legende beklom de olifant de berg Doi Suthep die vanaf dat moment Doi Aoy Chang (Suikerolifantberg) werd genoemd. Daar trompetterde hij drie keer en viel dood neer op de heuveltop. Dit werd geïnterpreteerd als een teken en koning Nu Naone gaf de opdracht voor de bouw van een tempel op de berg.

Bezoek aan Wat Doi Suthep;
De tempel staat op een afstand van 15 kilometer (hemelsbreed 6 kilometer) van de stad Chiang Mai. Met songtaews, kleine vrachtwagentjes met twee (song) rijen zitplaatsen, wordt er voor bezoekers een dienst naar de tempel onderhouden.
Vanaf de parkeerplaats vervolgt de route naar de tempel via een trap met 309 treden. Ik ben met de trap naar boven gegaan, dit was een pittige klim waar ik dus ook iedere even stops moest houden om weer op adem te komen.
Voor wie deze trap te veel is, bestaat ook de mogelijkheid om met een lift naar boven te gaan.
Het meest heilige op de tempelberg is een grote met plaatkoper beklede chedi (ook wel stoepa of pagode). In dit gedeelte van de tempel moeten de bezoekers hun schoenen uittrekken en verzorgd gekleed zijn. Op het tempelcomplex staan kleinere chedi's, beelden, bellen en relikwieën, zowel van boeddhistische als hindoeïstische achtergrond. Ook is er een klein museum. Er is een model van de Smaragdgroene Boeddha en een beeld van de hindoegod Ganesha.

Boeddhisme in Thailand;
Het boeddhisme is Thailand de belangrijkste religie van het land. In 2011 hing 94,6% van de 66,7 miljoen inwoners de religie aan. De belangrijkste stroming in het land wordt gevormd door het theravadaboeddhisme.

Na het bezoek van de Wat Phrathat Doi Suthep zijn we gaan lunchen.We hebben hier heerlijk Thais gegeten.Dit was ook weer een buffet waar je van alles kon pakken. Ik had ok iets van kip met curry het smaakt heerlijk maar even later stond mijn mond wel in de brand wow wat pittig was dit zeg.
Vanmiddag hadden we ter vrije besteding aantal van de groep hebben de excursie Canopy Tour gedaan dit is een trekking van twee tot drie uur waar je ook met een kabel in de boomtoppen hangt. De trekking zag ik niet zitten er zaten pittige klimmen in.
Hans , Jopie , Linda en ik zijn Chiang Mai ingegaan.
We hebben eerst een Fish Spa gehad, oooooohhhhhh wat vreselijk vond ik dit in begin de voeten in en de voeten weer uit het water en zodra de vissen aan m`n voeten zaten gillen maar, verschrikkelijk.( is dus ook wel op de foto`s te zien) Later ging het wel weer.
Hans , Jopie en Linda lagen dus ook dubbel van het lachen.
We waren klaar en het begint me toch te regenen toen hebben ik voetmassage er achteraan gedaan, dit was heeeeeeel wat relaxter dan de visjes aan je voeten.
Linda en Jopie hebben een nek en rug massage gehad.Ondertussen is het weer opgeklaard en hebben we nog een poos door de stad gelopen even een koffie stop bij Starbucks en zo langzaam weer terug naar het hotel.

Vanavond moeten we om 19.00 uur weer klaar staan in de lobby dan hebben we het Khantoke diner.
Dit diner is een aangename kennismaking met de Lanna-cultuur.
Het diner wordt geserveerd op een kanthoke (eenlaag rond tafeltje) en bestaat uit typisch Noord-Thaise gerechten.
We kunnnen zoveel eten als we willen , alles wordt steeds aangevuld , dus smullen maar.......
Het geheel wordt aangekleed door traditionele Noord-Thaise dansen.
Ben benieuwd.

Morgen hebben we de fietstocht door Chiang Mai 6.30 uur Wake up call

Groetjes,
Linda en Anita

Femmie en Ton de groetjes terug van Hans en Jopie

• 12 September 2013 - 13:34

Sandra Van Wijk:

Hoi Anita,

Doi Suthep is zoooo gaaf (vind ik...)
    Heb ook zin om weer naar Thailand te gaan!!
    Ik zie alles weer voor me van de 2x dat ik er geweest ben.

3e keer gaat zeker komen hoor, want Thailand is echt mijn land.

Geniet er nog lekker van en ik blijf graag je verhalen lezen!!

Groetjes Sandra

• 12 September 2013 - 13:46

Jopie:

Hoi, Anita,
    Wat hebben we het toch gezellig en fijn! Ook wij genieten van je reisverslag, dus ga hier mee door vooral de informatie die je erbij zet is voor ons heel fijn, vooral dadelijk als wij een fotoboek gaan maken! Heerlijk nog TWEE weken gegaan!

• 12 September 2013 - 15:35

Evelien:

He Anita,
    Prachtige foto's weer. Was er geen lift naar boven bij de tempel ha ha.
    Al het lekkere eten loop je er wel weer af. Ik heb het al een paar keer gezien
    dat mensen voeten in een bak met visjes stopten. Ik lust geen vis en moet
    ze helemaal niet aan mijn voeten hebben. Knap van je dat je het toch gedaan
    hebt. De voetmassage erna was beter toch. Geniet met zijn allen en we kijken weer uit
    naar het volgende reisverslag. groetjes van deze kant.
    Liefs Evelien

• 12 September 2013 - 17:17

Winanda:

hihi anita, wat leuk om jullie te kunnen volgen.. wat de visjes betreft brrrrrr zou ook niks voor mij zijn haha.
    leuke foto,s hoor en zat te beleven daar. geniet er samen maar lekker van.
    Groetjes winanda

• 12 September 2013 - 19:40

Aen Y:

Hoi Anita,

Nu,ik vind het heerlijk dat gefriemel aan mijn voeten en die visjes ook heerlijk.
    Mooie foto's en wederom een mooi verslag.
    Jullie hbben het in iedergeval niet saai.
    Lekker genieten.

Liefs ons.

• 13 September 2013 - 17:26

Renate Peterman:

Hoi Anita en Linda,
    Wat is het weer genieten van jou prachtige reis verslagen.
    Zo te merken hebben jullie het reuze na je zin en genieten jullie er van al komen er ook visjes aan te pas voor een gratis hapje.
    De fotos zien er ook geweldig uit
    Vele groetjes en nog lekker genieten
    Renate.