Niagara Watervallen , Canada - Reisverslag uit Niagara Falls, Canada van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu Niagara Watervallen , Canada - Reisverslag uit Niagara Falls, Canada van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

Niagara Watervallen , Canada

Blijf op de hoogte en volg Anita

18 September 2012 | Canada, Niagara Falls

Hallo allemaal,

Leuk jullie reactie`s weer te lezen.
Elke morgen ga ik eerst even kijken welke berichtjes ik heb.

Vandaag hebben een lange reisdag gehad,
Door een landschap van meren, rivieren en boerderijen rijden we naar de wereldberoemde Niagara Watervallen op de grens van de Verenigde Staten en Canada.
Onderweg hebben we nog een paar leuke stops.
Waaronder een grote Truckstop plaats jeetje wat een trucks daar zeg , pa heb het voor je op de foto en film gezet zitten een paar hele mooie tussen.
We hebben de lunch bij een supermarkt gehad, dit is ook weer typisch Amerikaans.En je kan er van warm , koud , suchies Kan je bij ons toch niet voorstellen dat je bij de Plus gaat eten.

Hierna weer een poos gereden en de volgende stop was bij de Amisch , bij een bakkerijtje met groente winkeltje. Dit was erg leuk om te zien hoe deze mensen leven.Niet te geloven hoe deze mensen leven, je gaat gewoon flink terug in de tijd. Onvoorstelbaar dat in anno 2012
Je mag hier dan ook geen foto`s of film maken dit heeft ook weer met het geloof te maken.Maarja heb toch even voor paparazi gespeeld en heb een paar foto`s.

De Amish is een mennonitische, rigoristische protestantse geloofsgemeenschap in Noord-Amerika.

Bij de Amish zijn religie, waarden en traditie onlosmakelijk verbonden met het dagelijkse leven. Hun geloof wordt meer geleefd dan besproken. Het dagelijks leven is nauw verweven met het geloof; het kerkelijke, sociale en familieleven vallen vrijwel samen. Hierdoor ligt de nadruk niet echt op de theologie maar op de praktijk van het geloof.

Erediensten worden eenmaal per twee weken gehouden bij een van de leden thuis, ze duren in het algemeen drie tot vier uur. Er worden twee preken gehouden, een lange en een korte. De voorgangers zijn niet theologisch geschoold. Tijdens de diensten wordt monotoon en zeer langzaam gezongen uit een gezangenboek uit 1654.

Eenvoud
De Amish hechten zeer aan hun doperse geloof waarin ook een radicaal pacifisme is besloten, alsmede eenvoudig leven waarbij men bijna volledig zelfvoorzienend is wat betreft voeding en alledaagse benodigdheden. Verder is belangrijk een hecht gezinsleven en loyaliteit aan de geloofsgemeenschap. Men plaatst zich bewust buiten de moderne wereld. De Amish leven in agrarische gemeenschappen, nog grotendeels zoals men in de eerste helft van de 19e eeuw leefde, zonder veel moderne voorzieningen en met gebruikmaking van traditionele landbouwmethoden en ambachtswerk. Men draagt nog de eenvoudige plattelandskledij uit die tijd.

Onderwijs
Zeggenschap over opvoeding en onderwijs is een basisbegrip in de Amish-gemeenschap. Onderwijs in eigen kring door eigen leerkrachten volgens een eigen lesprogramma maakt het mogelijk de typische Amish-normen en -waarden door te geven aan een volgende generatie. Voorop staat het leren van de gemeenschappelijke waarden en van praktische vaardigheden.

Het verwerven van 'wereldse kennis' op het niveau van middelbaar en hoger onderwijs wordt als het toegeven aan persoonlijke ijdelheid gezien. Amish-kinderen gaan tot ongeveer hun 14e jaar naar school. Die bestaat meestal uit één enkel klaslokaal en wordt gerund door de lokale gemeenschap. De kinderen krijgen les in rekenen, lezen, schrijven en Bijbelkennis. Er is veel aandacht voor praktische vaardigheden die voor een groot deel ook thuis, op de boerderij en in de werkplaatsen worden verworven. Geschiedenis, aardrijkskunde en andere kennis over 'de wereld' zoals op andere scholen gewoon is wordt niet onderwezen. Daardoor hebben de meeste Amish geen volledig beeld van de geschiedenis en de wereld buiten de gemeenschap. Dit wordt nog in de hand gewerkt doordat veel van de Amish geen kranten lezen en geen televisie, radio, telefoon of internet gebruiken.

Hier na zijn we doorgereden naar de Canadese grens. Hier hebben we ander half uur moeten wachten voordat we onze stempel in het paspoort hadden. Gelukkig is het hotel heel vlak bij de grens dus hoefden we niet lang meer te rijden.
Heb de koffer op de kamer gelegt en we zijn haast gelijk naar de watervallen gelopen
‘s Avonds worden de watervallen spectaculair verlicht waardoor deze ook in het donker bewonderd kunnen worden. We overnachting aan de Canadese zijde, op loopafstand van de Niagara Watervallen.

Morgen staat Toronto , CN Tower op het progamma, zoals het er nu uit gaat zien gaat dit niet door.
MOrgen is er 95 % kans op regen in Toronto en dan kan je niets zien.
Dit is wel ff balen, maar ja niets aan te doen.

Morgen hebben een boottocht Maid of the Mist .

Als het even lukt dan wil ik de foto`s van gisteren en vandaag morgen erop zetten. Het is me nu te laat en gisteren had ik eenhele slechte verbinding

groetjes,
Anita

• 18 September 2012 - 09:11

Ingrid En Familie:

Hey.... nou weer genoeg gezien en gedaan lees ik wel. Jammer dat Toronto en CN tower misschien niet door gaat, maar als je niets kan zien door de regen heb je er ook niks aan. Die watervallen lijkt me ook echt bijzonder, en die boottocht Maid of the Mist ook... Trek je poncho maar aan meid hahaha.
    Hier bij ons ook alles goed... Verslagen en foto's print ik netjes uit zodat ma het eerst leest en daarna gaan ze naar Pa. Pa wil altijd eerst de foto's zien hahaha. Daarna het verslag, maar doet ie op zijn gemak zegt ie. Ook Jan leest samen met pa de verslagen nauwkeurig en volgt je dus ook op de voet.
    Net berichtje van thabita gehad, is ook goed gearriveerd. Busreis was goed gegaan... nu kats naar de kl#te schrijft ze hahaha.
    Nou veel plezier en we zijn weer benieuwd naar de foto's

Kus van Pa, Ma, Gert en mij

• 18 September 2012 - 13:04

Winanda:

hoi anita,
    wat ontzettend leuk al die berichtjes van jou!ik ga er ook al echt even voor zitten hihi.
    ook erg interresant allemaal wat je daar meemaakt.ik kan daar nog veel van leren!
    je hebt het goed naar je zin gelukkig,en nog een tijdje voor de boeg heerlijk toch!
    ik hoop dat het meevalt met de regen daar zodat toronto toch door kan gaan.
    het lijkt me trouwens ook prachtig om te zien de niagara watervallen.
    en dan ook nog verlicht in het donker.ik ben ook zeer benieuwd naar je kiekjes.
    anita, heel veel plezier en geniet met volle teugen
    groetjes winanda

• 18 September 2012 - 19:41

Evelien Pasman:

Hey,Anita,
    Prachtige foto's en weer een mooi verslag.Ik ben weer een stuk wijzer geworden
    Heerlijk dat je zo geniet. Hopelijk valt het morgen toch mee met de regen
    zodat Toronto door kan gaan. Veel plezier nog en tot horens. Liefs Evelien

• 18 September 2012 - 20:06

Gerlinda,Gerald,Justin En Elisah:

Hoi Anita
    Wat leuk om te lezen dat je bij de Amisch-gemeenschap bent geweest(heel leerzaam)
    Ik heb er al meerdere boeken over gelezen,heel indrukwekkend hoe die mensen leven,je bent
    zeker terug in de tijd gegaan.
    Gerald is gisterenavond met Gertie bij je pa op bezoek geweest(vond die prachtig)
    Jammer dat Toronto morgen niet doorgaat(hier valt het vandaag ook met bakken naar
    beneden en af en toe komt de zon langs.Het gaat herfst worden hier.
    Nou dikke knuffel van de kids en de groetjes

• 18 September 2012 - 20:06

Gerlinda,Gerald,Justin En Elisah:

Hoi Anita
    zeker terug in de tijd gegaan.
    beneden en af en toe komt de zon langs.Het gaat herfst worden hier.
    Nou dikke knuffel van de kids en de groetjes

• 18 September 2012 - 20:40

Jessica En Drea:

Hee Anit!
    superleuk om je berichtjes weer te lezen. zo te horen heb je al weer genoeg gezien en gedaan!
    mooie foto's ook!
    jammer dat Toronto niet doorgaat, maar het weer heb je helaas niet in de hand!
    hier is het weer ook pet. niks aan, de herfst is in aantocht!
    geniet nog van je vakantie en we volgen je!
    groetjes ons

• 18 September 2012 - 22:34

Ilse:

Hai Anieta en Linda,

super leuk je reisverslag, ziet er allemaal weer goed uit. Leuke foto`s, hoe heb je dat gedaan bij die Amisch, want ik denk dat ze daar toch wel goed op letten, maar super leuk dat het gelukt is.
    Nog een hele mooie reis verder en ik kijk er elke dag even naar.

Groetjes Ilse