dag 13 Granada (Nigaragua ) - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 13 Granada (Nigaragua ) - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 13 Granada (Nigaragua )

Blijf op de hoogte en volg Anita

15 September 2014 | Nicaragua, Granada

Hallo allemaal,

Granada is een hele leuke plaats wat nog heel authentiek is met vele leuke huisjes en gebouwen.
Vind het geen veilige plaats , er zijn veel zwervers en veel mensen zijn arm je moet de hele tijd op letten dat je niet beroofd word.
Wij hebben dit gisteren middag en avond ook meegemaakt , maar we hadden ze snel in de smiezen.
Vanmorgen is dus een reisgenoot beroofd van haar mobiel , ze staat bij het hotel met haar telefoon foto`s te maken er komt een fietser langs , weg telefoon.

Na het ontbijt vertrekken wij naar Nationaal Park Volcán Masaya.
We rijden met de bus door tot aan de
kraterrand, genaamd 'Santiago', van deze actieve vulkaan.
Het uitzicht bij ‘Mirador de los Vientos’is werkelijk onvergetelijk!
De krater rookte flink.
Daarna bezoeken we het bezoekerscentrum waar we de nodige informatie krijgt .

De Masaya is een vulkaan van het type pyroclastisch schild nabij de stad Masaya in Nicaragua, ca. 20 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Managua in het departement Masaya. De Masaya is de meest oostelijk gelegen vulkaan van een serie actieve vulkanen die samen de 11 kilometer brede Masaya-caldera vormen.

In het precolumbiaanse tijdperk werd de vulkaan Popogatepe ("brandende berg") genoemd. De inwoners zagen de uitbarstingen als tekenen dat de goden ontstemd waren en brachten regelmatig offers, waaronder menselijke offers. De Spaanse conquistadores noemden de vulkaan La Boca del Infierno ("mond van de hel"). Ze plaatsten een kruis op de rand van de vulkaan en zochten naar goud in de krater.

De laatste uitbarsting van de vulkaan was in 1772.
In 2001 vond een explosie plaats in de krater, waarbij rotsstukken 500 meter de lucht in geslingerd werden.

De Masaya-caldera werd in 1979 het eerste en grootste nationale park van Nicaragua, het Parque Nacional Volcan Masaya.
De Masaya is de enige vulkaan op het westelijk halfrond waarbij de kraterrand per auto bereikt kan worden

Nationaal Park :
In 1979, Masaya werd eerste Nationaal Park van Nicaragua, genoemd Masaya Volcano National Park (Parque Nacional Volcan Masaya).
Het Nationaal Park heeft een oppervlakte van 54 km ² bestaat uit twee vulkanen en vijf kraters , evenals een waaier van verhogingen tussen de 100 en 630 meter boven de zeespiegel .
In het park is een ondergrondse tunnel die werd gevormd door lavastromen; men kan daar vleermuizen vinden.

Hierna gaan we naar de plaatselijke markt van Masaya , hier zien we veel mensen die nog met handwerk werk bezig zijn bv schoenen maken.
De markt is druk en rommelig met van die vieze modder paadjes.
De groente markt ziet er weer kleurrijk uit en dan komen we nog langs de vlees en vis dit ziet en ruikt vreselijk.
Onvoorstelbaar iedere keer hoe het in deze landen verkocht word. Dat gaat in Nederland echt niet lukken met al die regeltjes.

Hierna rijden we weer verder eerst wordt het stadje La Catarina aangedaan, bekend om het schitterende uitzichtpunt over ‘Laguna de Apoyo’: een kratermeer met een diameter van 6 kilometer.

Hier hebben we genoten van een heerlijke lunch typisch gerecht uit Nicaraqua. Ik had beef hier zat gesmolten kaas bij en èèn of andere groentes dit werd geserveerd op een gloeiend hete ijzeren plaat wat weer op een houten plankje lag , dit was heerlijk.
Hier heb je een spectaculaire uitzicht over het krater meer en de rokende vulkaan Masaya, en spelen ze de typische marimbamuziek.
Het is behoorlijk druk hier want het is vandaag nationale feestdag van Nicaraqua , Onafhankelijkheidsdag (Nicaragua wordt als deel van de Centraal-Amerikaanse Federatie onafhankelijk van Spanje (1821) en een zelfstandig land (1835)

Vervolgens rijden we door de ‘Pueblos Blancos’ (witte dorpjes), La Catarina en San Juan de Oriente en bezoeken we het dorpje San Juan de Oriente, waar we het productieproces van lokale keramiek leert kennen. Na een gewelige dag met stralend weer rijden we weer terug naar het hotel , en het begint weer te regenen.

Morgenvroeg gaan we nog met paardenkoetsjes door Granada.
Hoop dat we dan weer geluk hebben met het weer.

Groetjes en tot morgen
Anita

• 16 September 2014 - 06:04

Jeannette:

Wat een prachtige plaatjes mooie natuur geniet nog maar voor je het weet is het voorbij groetjes jeannette

• 16 September 2014 - 15:57

Nico En Paula:

Beste Anita bij deze van harte met je moeders verjaardag.En verder nog een fijne vacantie.

• 16 September 2014 - 18:21

Evelien:

hey Anita, mooi verslag en prachtige foto s, behalve de vissen dan. Ril ervan ha ha.
    Vervelend dat je op je spullen moest passen dat het niet gestolen wordt. Gelukkig had je het
    in de gaten. geniet nog maar lekker van je vakantie en tot horens,
    Liefs Evelien

• 16 September 2014 - 20:43

Ome Jaap En Tante Janna:

Hallo Anita, nog gefeliciteerd met je moeder. We zijn vanmorgen bij haar wezen
    Koffie drinken. Nog een fijne vakantie en zo te zien geniet je wel.