dag 3 Cahuita - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 3 Cahuita - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 3 Cahuita

Blijf op de hoogte en volg Anita

05 September 2014 | Costa Rica, Cahuita

Hoi hoi,

Leuk jullie reactie`s weer te lezen , hoe is het verder in Wezepcity ?

Vandaag zijn we nog in Cahuita .
Cahuita is een stadje in Limón in het oosten van Costa Rica. Het is de hoofdstad van het district Cahuita, gelegen in het kanton Talamanca. Cahuita ligt aan de Caraïbische kust en kent daardoor een Afro-Caraïbische cultuur.
Het stadje ligt op het centrum na aan Playa Negra ("zwart strand"), een langgerekt strand met zwart zand en helder water. Er zijn verschillende surfscholen aanwezig, daar de golven hoog zijn langs de kust. Een ander goed toegankelijk strand is het 2 kilometer lange Playa Blanca ("wit strand"), gelegen in het Nationaal park Cahuita. Het ligt enkele honderden meters van het centrum af en afhankelijk van het weer zijn de golven hier lager. Tussen de twee stranden in ligt het centrum, gelegen aan de hoofstraat en enkele zijstraten. Naast enkele woonhuizen bevinden zich hier vooral restaurants, kleine hotels en een school. Parallel aan de 36, de nationale weg die Puerto Limón met grensstad Sixaola verbindt, loopt een weg in noordelijke richting, met daaraan hotels, bungalowparken en - meer noordelijk - woonhuizen.

Om 8.30 uur vertrekken we voor een bezoek aan een Bri Bri indianendorp te brengen. Wij hadden hier een Bri Bri Indiaan als gids
Via een hangbrug komen we in het dorpje.
Wij hebben gezien hoe de mensen hier leven dit is echt heel primitief.
Chocolade is heilig bij deze indianen stam en word alleen door vrouwen gemaakt .
Wij hebben deze echte pure chocolade geproeft. Dit smaakt toch echt heel anders dan de chocolade wat je bij ons in de winkels koopt.
De Bribri zijn een inheemse bevolking . Ze leven in de Talamanca (kanton) in Limón provincie van Costa Rica . Ze spreken de Bribri taal en Spaans. Er zijn verschillende schattingen van de bevolking van de stam. Volgens een telling door het Ministerio de Salud, zijn er 11.500 Bribri woonachtig binnen dienst bereik van de Hone Creek Clinic alleen. Ze zijn een stemming bij meerderheid in de Puerto Viejo de Talamanca gebied. Andere ramingen van de tribale bevolking in Costa Rica variëren veel hoger, tot 35.000

Geschiedenis
De Bribri waren de autochtone bevolking van het Talamanca gebied, leven in de bergen en de Caribische kustgebieden van Costa Rica en het noorden van Panama . De meerderheid leeft met stromend water en een schaarse hoeveelheid elektriciteit, het verhogen van cacao, banano en platano zo goed verkopen als bonen, rijst, maïs, en een verscheidenheid van produkten voor eigen consumptie. Studies hebben aangetoond dat als een symbool van rijkdom en welvaart, het is traditie om te tekenen op de buitenwand van degenen huis. Omdat het moeilijk is om een visuele referentie van het symbool in het hedendaagse vinden, dit zijn slechts een dichte benadering van degenen opgenomen door een team onder leiding van Dr Raphael Mikheel Puusa en Dr Karima Pajamoes tijdens hun expeditie 1857.

Veel Bribri geïsoleerd en hebben hun eigen taal. Dit heeft hen toegestaan ​​om hun eigen cultuur te behouden, hoewel het ook heeft geresulteerd in minder toegang tot onderwijs en gezondheidszorg. Hoewel de groep heeft het laagste inkomen per hoofd van de bevolking in het land, zijn ze in staat om veel van hun eigen producten, medicijnen en huisvesting materialen te verhogen, en verdien geld om te kopen wat ze zelf niet kunnen groeien door het toerisme en door de verkoop van cacao, banano en platano.

Cultuur en spiritualiteit
De Bribri mensen leven in de bergen en eilanden zuidelijke Costa Rica en het noorden van Panama, zowel voor reserveringen en niet-beschermde gebieden.

De Bribri sociale structuur wordt georganiseerd in Clans. Elke clan bestaat uit een uitgebreide familie. De clan-systeem is matrilineaire , dat is, de clan van een kind wordt bepaald door de clan van zijn of haar moeder behoort. Dit geeft vrouwen een zeer belangrijke plaats in Bribri de samenleving, omdat zij de enigen zijn die het land kunnen erven en bereiden de heilige cacao ( Theobrma cacao ) te drinken, dat essentieel is voor hun rituelen. Mannen rollen worden gedefinieerd door hun clan, en vaak zijn exclusief voor mannen . Voorbeelden van deze functies zijn de "awa" of sjamaan, en de "oko", de enige persoon toegestaan ​​om de resten van de dode aan te raken, te zingen begrafenis liedjes, en bereiden het eten gegeten bij begrafenissen.

Cacao, zoals in de meeste van de inheemse groepen in het zuiden van Costa Rica en het noorden van Panama, heeft een speciale betekenis in Bribri cultuur. Voor hen is de cacaoboom gebruikt om een vrouw te zijn en Sibu (God) veranderd in een boom. Cacao takken worden nooit gebruikt als brandhout en alleen vrouwen mogen bereiden en serveren van de heilige drank. Cacao wordt gebruikt bij speciale gelegenheden, ceremonies en in bepaalde rites de passage zoals wanneer jonge meisjes hebben hun eerste menstruatie. Er bestaat momenteel een aantal verenigingen van Bribri vrouwen dat biologische, met de hand gemaakte chocolade die hen helpt in hun levensonderhoud te produceren.

De Shaman, of "Water" heeft een zeer belangrijke plaats in Bribri samenleving. Awapa (meervoud voor awa) trein, omdat ze ongeveer 8 jaar oud, is de training gezegd dat duren tussen de 10 tot 15 jaar. Alleen bepaalde clans mogen awapa geworden. Omdat de clan komt van kant van de familie van de moeder, kan een awa niet leren van zijn eigen zonen, maar de zonen van zijn vrouwelijke familieleden.

Alle kennis wordt mondeling van een oudere awa aan de leerling doorgegeven. Bribri helende praktijken combineren kruidengeneeskunde en spirituele genezing. In hun traditie ziektes komen van boze geesten die komen wonen in de oceaan in het westen, ze kunnen ook worden veroorzaakt door immoreel gedrag van de persoon, of door hekserij uit jaloerse buren. Om te genezen, moet de Awa speciale songs die hem in staat stellen om verbinding te maken van de geesten van de plant, de ziekte en de persoon te leren. Zodra deze verbinding is de awa praat met drie geesten totdat met behulp van de plant geest overtuigt de ziekte de persoon verlaten.

De Bribri spirituele praktijk centra over de conische huis. Conische huizen zijn te vinden in tal van Amazone groepen behoren tot de Macro-Chibcha taalfamilie. De conische huis is een symbolische voorstelling van het universum. Het wordt ondersteund door acht pilaren symboliseren de dieren die geholpen Sibu construeren het Universum. Het huis heeft vier niveaus die de vier niveaus van de wereld, zijnde de begane grond in het vliegtuig die we bewonen. Op het tweede niveau wonen de geesten van planten en dieren, en de eigenaren van de rivieren, dit is waar Sibu helpers leven. Op het derde niveau van het universum leven de geesten die ziekte en lijden veroorzaken en afdalen periodiek verdriet op aarde veroorzaken. De laatste en hoogste niveau van de conische huis is waar Sibu, vergezeld door zijn helper, de koning van de gieren leeft. In dit zelfde niveau wonen de meest kwaadaardige geesten ook. De Bribri verklaring hiervoor is dat Sibu houdt ze daar ingesloten, als een bewaker houdt de gevangenen in een gevangenis. Er zijn ook drie andere niveaus onder de wereld die we bewonen. Een van hen is de plek waar Bribri zielen na de dood.

De gier koning ( Sarcoramphus papa ) neemt een belangrijke plaats in de Bribri cosmovision. Hij is de enige die hoog genoeg kan vliegen naar de top van het heelal te bereiken en zo fungeert als een schakel tussen Sibu en de andere werelden. Men gaat ervan uit dat, terwijl reguliere gieren, die zijn helpers, zitstok in bomen zoals andere vogels, de volutre koning stijgt tot slapen met Sibu na het eten.

De landbouw is de belangrijkste activiteit van de Bribri. De Bribri zijn geïsoleerd, en een uitgebreid hebben ontwikkeld ruilhandel systeem. Een kleine groep van Bribri, die in de gemeenschap leven geroepen Kekoldi , heeft slechts ongeveer 200 mensen. Zij deelnemen aan de unieke praktijk van leguaan landbouw. Deze leguanen zijn vrijgelaten in het bos, zodat elke andere Bribri kunt ze jagen voor hun voedsel en de huid. De boerderij is al 11 jaar en heeft ongeveer 2.000 leguanen en 2.000.000 eieren. De leguanen op het bedrijf blijven tot vijf jaar waarna ze worden vrijgelaten in het wild. De Kekoldi hebben hun eigen cultuur behouden.

Hierna hebben we even een broodje gegeten in Cahuita waarna we lopend naar Cahuita Nationaal Park hier hebben we een poos rond gewandeld en brulapen , capuchin aapjes , luiaard en nog een aantal kleine diertjes gezien
Cahuita National Park is een 2.711 hectare (1.097 ha) nationaal park in het Caribisch gebied La Amistad Conservation Area vanCosta Rica ligt aan de zuidelijke Caribische kust in de provincie Limón, verbonden met de stad Cahuita . Het beschermt stranden en de laaglanden en trekt toeristen en andere bezoekers die in staat zijn om te duiken en snorkelen in de beschermde mariene gebied dat de koraalriffen in, maar ook als een broedplaats voor bevatzeeschildpadden . Februari tot en met april hebben meestal het beste zicht onder water. Dit is ook een van de mooiste en minst ontwikkelde stranden in Costa Rica
De 600-acre (242 ha) rif is bekend dat ten minste 35 soorten koraal , 140 soorten weekdieren , 44 soorten schaaldieren , en 123 soorten vissen . Op het land zijn er vele soorten dieren en inclusief Noord Tamanduas , Pacas , White-nosed Coatis , wasberen , luiaards, agouti , Bedekte Howlers en White-headed kapucijnen . Het heeft een verscheidenheid van vogels en met inbegrip van de Groene Ibis ,Groen-en-rufous Kingfisher en Keel-billed Toucan .
Vanwege de nabijheid van de stad Cahuita, zijn wegen en voorzieningen van het park goed ontwikkeld. Wegen naar de park vanuit zowel het noorden en zuiden. Het kan te voet worden bereikt via Kelly Creek, die net ten zuiden van Cahuita.

Vanavond gaan we ergens eten in Cahuita.
Morgen vroege wake upe call 5.30 uur om 7.45 uur vertrekken we naar Bocco del Torro Panama
Ben heel benieuwd hoe dit zal zijn

Groetjes,
Anita

• 06 September 2014 - 08:02

Ilse De Witte:

Hai Anita en Linda,

Leuk weer je uitgebreide verslag te lezen, maar je bent toch wel blij zeker, dat jullie een andere douche hebben in je hotel (tenminste dat hoop ik voor jullie). Ze leven echt nog primitief daar.

Veel plezier kijk uit naar je volgende verslag en foto`s.

groetjes Ilse

• 06 September 2014 - 08:54

José:

Hoi Anita,
    Wat een mooi verhaal en wat zijn we dan blij hoe wij hier leven , zo primitief daar .
    Je ziet weer veel bijzondere dingen meid , super hoor
    Veel plezier
    Groetjes José

• 06 September 2014 - 10:34

Gerda Vosman:

Hoi Anita,
    Dat was weer een heel verhaal, leuk dat je daar tijd voor maakt en ons laat meegenieten.
    Je ziet wel weer een heleboel, meer van wij hier in limburg. Wij zitten nu te genieten van een heerlijk hollands kopje koffie. Weer veel plezier vandaag, kijk weer uit naar je volgende verhaal'
    Groetjes Gerda

• 06 September 2014 - 18:49

Evelien:

Hey Anita,
    Prachtig weer om je verslag te lezen. Mooie fotos.
    Wat primitef zeg, blij dat je daar niet hoeft te douchen
    maar ja hun weten niet beter. Uitslapen doe je dus niet aan ha ha.
    Veel plezier nog,
    Liefs Evelien

• 06 September 2014 - 22:33

Ingrid:

Nou je ziet weer genoeg zie ik.... en die douche, tja wat hebben wij het dan luxe. En die hangbrug sla ik ook over hoor...
    Hier alles oke, vanavond met Pa patat gegeten van Gaitie Borst, stond op menu vanavond haha en ik had geluk ze hadden teveel besteld, hij heeft het goed naar de zin en is steeds goed te pas... Nou geniet verder van je reis.. Kus van Pa, Ma, Gert en moi