dag 2 San José - Cahuita - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 2 San José - Cahuita - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 2 San José - Cahuita

Blijf op de hoogte en volg Anita

04 September 2014 | Costa Rica, Cahuita

Hallo allemaal,

Vanmorgen al mooi op tijd wakker 4.30 uur , hoezo hebben we last van een jetlag......
We vertrekken na het ontbijt zo tegen 8.30 uur .
We hebben voor grootste gedeelte een reisdag
We gaan allereerst naar de bank in San Jose
Hier pinnen we allemaal US dollars
Het merendeel kunnen we met dollars betalen , dit is voor Costa Rica , Nicaraqua en Panama. En bij de grens met Panama moeten we aan kunnen tonen dat we 500 US dollar contant bij ons hebben mocht er strenge controle zijn
Bij een bank staan meerdere automaten ,ik pin 500 dollar.
Daarna moeten we naar een speciale bank waar we voor Nicaraqua en Panama alvast de vertrek belasting betalen.

San José zelf is niet echt een mooie stad. Veel van de koloniale gebouwen zijn in het verleden door aardbevingen verwoest.
San Jose, de hoofdstad van Costa Rica, ligt op een plateau in de Central Valley op 1200 m (3700 ft) hoogte. Het wordt omringd door weelderige groene bergen en valleien. De bevolking van deze stad is waarschijnlijk de helft van het hele land. Het bevat de belangrijkste luchthaven, de Universiteit van Costa Rica, de Verenigde Staten en andere ambassades en vele musea, culturele instellingen, hotels, markten, enz. Het is het centrum van het land.
Het belangrijkste centrum is een bruisende verzameling van goed aangelegde straten gevuld met drukke verkeer en bekleed met eclectische, historische architectuur. Op het eerste gezicht is het een grauwe binnenstad, maar kijk je naar binnen dan we zien vriendelijke mensen, eigenzinnige vlekken, en de historische kant van San Jose dat je indruk kunt wijzigen. Een wandeling is de beste manier om dit gebied te zien.

De koloniale periode Aan het begin van de 17e eeuw was San José een onbetekenend dorp. De belangrijkste stad was Cartago, die toen nog de hoofdstad was, waarvandaan smokkelaars en zwarthandelaren werden verbannen naar de vallei rond San José. In 1737 werd er voor het eerst melding gemaakt van een werkelijk stadje op die plaats, doordat de in de vallei verspreide ballingen.

Koffie Het was letterlijk de koffie-export die de stad deed verrijzen. Een speciale heffing op de verkoop van koffiebonen bekostigde de bouw van het mooiste gebouw van de stad, het Teatro Nacional. Datzelfde gold in 1843 voor de universiteit.
Ook vandaag de dag is koffie nog altijd alom aanwezig in San José. Het begint al als je aanrijdt op de stad, vanaf het vliegveld. Het is maar zeventien kilometer. Toch passeer je meerdere koffieplantages. En eenmaal in de stad waait van markten zoals de Mercado Central de geur van geroosterde koffiebonen je al van verre tegemoet. Ook in het uitgaan- en shoppingcentrum El Pueblo is een bakkie verse koffie nooit ver weg. Maar dat geldt ´s nachts ook voor de salsamuziek en een Corona

Klimaat
Het weer in San Jose kunnen verschillend zijn te allen tijde afhankelijk van de route van de winden en jaarlijkse seizoenen, soms in de latere maanden van het jaar is het kouder dan de maanden in het midden. Voor veel Costa Ricanen de coolste temperaturen in San Jose zijn gelijk aan hoog (warme) temperaturen voor een Noord-Amerikaanse burger of iemand uit een land met een sneeuw seizoen. Het regenseizoen is van half april tot en met december.

Op de tweede dag verlaten we San José. Via een schitterende route met veel natuur rijden we naar de aangename Caribische kust.Het bergachtige landschap is erg mooi, met veel groen en diverse soorten palmen. Langs de weg staan bananenplantages van Chiquita en Del Monte. Ik heb nu echt het gevoel dat ik op vakantie ben
In Cahuita hangt een Caribische sfeer met gezellige reggaebars en lokale restaurantjes.Hier genieten wij van heerlijke visgerechten en tropische cocktails.

Onderweg stoppen we nog even voor een lunch en bij een supermarktje om wat kleine boodschappen te doen.
Rond een uur of half 5 waren we bij Atlantida Lodge in Cahuita
Hotel kamer is heel simpel maar wel leuk en heeft een high tech douche kop . Bij het hotel is een hele mooie tuin waar planten groeien die wij in de kamer hebben staan.
Het hotel ligt pal aan het strand met zwart zand.
We maken wat foto`s door de tuin en bij het strand.
Straks gaan we eten en na het eten gaan we kikkertjes spotten.
Het verhaal wordt dus nog vervolgt......

Vanavond voor het eten hebben we die kleine kikkertjes gespot groene met van die rode bol oogjes. Iedereen van fantatiek aan het zoeken. Je mocht ze wel op de foto zetten maar dan zonder flits , je kon dan met zaklantaarn op ze schijnen en zo kon je ze dan toch nog op de foto zetten. Daarna zijn we gaan eten met de hele groep in het restaurant van het hotel , heb heerlijk pizza gegeten. De eerste tropische bui hebben we ook gehad maar we zaten mooi droog aan het eten.

Veel liefs en groetjes aan iedereen
Anita

• 05 September 2014 - 04:37

Tineke:

Leuk om weer mee te lezen; veel plezier!!

• 05 September 2014 - 09:59

Ingrid:

klikkertjes spotten!!! ben benieuwd....
    Nou vakantiegevoel is er nu echt bij je.. top... genieten zou ik zetten
    Kus van je zussie

• 05 September 2014 - 10:44

Evelien:

He Anita,
    is het wel vakantie voor jou met die vroege tijden ha ha.
    Leuk verslag weer. Het blijkft toch wel bij spotten he van de kikkers ha ha,
    veel plezier maar weer,
    Liefs Evelien

• 05 September 2014 - 12:16

Andre En Yvonne:

Hey anita.
    Eindelijk dan de palmen, natuur en dieren.
    Denk dat er nog hele mooie dingen in petto liggen voor jou.
    Veel plezier nog en genieten!!

Liefs van ons.

• 05 September 2014 - 15:29

Jannette Van Der Wal :

Hallo Anita heb net je verslag gelezen heerlijk om al die leuke dingen te lezen die je daar doet ik ik wens jullie ook veel plezier toe en zal je met veel interesse je reis verslagen volgen ps. veel mooie foto's maken hoor

• 05 September 2014 - 17:17

Winanda:

leuk om je weer te volgen! veel plezier nog samen! groetjes