dag 18 Krabi - Phuket - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 18 Krabi - Phuket - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 18 Krabi - Phuket

Blijf op de hoogte en volg Anita

23 September 2013 | Thailand, Phuket

Lieve allemaal,

Leuk jullie reactie`s weer te lezen.....

Vanmorgen 6.30 uur wake up call en 8,00 uur vertrekken we dan richting Phuket.
Dit is de laatste dag van onze rondreis hierna gaat het luieren aan het strand voor ons beginnen.
We rijden een schitterende route langs de reusachtige kalkformaties en krijtrotsen naar het natuurgebied van Phang Nga, waar we een boottocht maken door de schilderachtige baai.
In dit gebied is ook Ko Tapu , ook wel bekend als de James Bond Island, in de baai van Phang Nga.

Phang Nga Bay Ao Phang-Nga , is een 400 km ² baai in de Straat van Malakka tussen het eiland Phuket en het vasteland van het Maleise schiereiland van Zuid- Thailand . Sinds 1981 heeft een uitgebreide sectie van de baai is beschermd als de Ao Phang Nga National Park .
Het park is gelegen in de provincie Phang Nga .
Kalkstenen kliffen met grotten , ingestorte grotten en archeologische sites zijn gevonden over Phang Nga Bay. Ongeveer 10.000 jaar geleden, toen
de zeespiegel lager waren, kon men lopen van Phuket en Krabi .

De beroemdste van de vele eilanden in de baai is de zogenaamde James Bond Island , een naald gevormde kalkstenen rots in de zee, die in de film De man met de Golden Gun . Nabijgelegen dorpen omvatten Ao Luk .

Tijdens de boottocht maken we een stop bij Ko Panyi een vissersdorpje op het water. Eerst hebben we hier de lunch en daarna mogen we rond lopen door het dorpje. Er is zelfs een schooltje en een voetbalveld op het water.
Was erg leuk en interessant om te zien hoe deze mensen leven, wel armoedig vond ik.

Ko Panyi (ook bekend als Koh Panyee ) is een vissersdorp in de provincie Phang Nga , Thailand opmerkelijk voor wordt gebouwd op palen door Indonesische vissers. De bevolking bestaat uit 360 gezinnen of 1.685 personen afstammen van 2 zeevarende islamitische families uit Java .

Geschiedenis ;
De nederzetting bij Ko Panyi werd opgericht aan het einde van de 18e eeuw door nomadische Maleisische visser. Ko Panyi staat bekend als Pulau Panji in Maleise taal. Het was in deze tijd dat de wet beperkte grondbezit uitsluitend aan mensen van de Thaise nationale afkomst, en vanwege dit feit was de nederzetting, voor het grootste deel, gebouwd op palen in de bescherming van de baai van het eiland, waardoor u gemakkelijk toegang voor het leven van een visser. Met de toename van de welvaart voor de gemeenschap, als gevolg van de groeiende toeristische sector in Thailand, aankoop van grond op het eiland zelf werd een mogelijkheid, en de eerste structuren die van belang zijn werden gebouwd, een moskee en een zoetwater goed.

Dorpsleven ;
Het dorp heeft een islamitische school, die wordt bijgewoond door zowel mannen als vrouwen in de ochtenden.
Vanwege het informele karakter van deze opleiding, veel van de mannelijke kinderen scholen verder weg in Phang Nga of in Phuket. Verdere emigratie uit het dorp wordt aangemoedigd als de grootte van de nederzetting wordt beperkt door gevaarlijk water omstandigheden in het regenseizoen.
Een moskee op basis van het eiland grenst aan de afwikkeling dient de overwegend islamitische bevolking en is een centraal punt en ontmoetingsplaats voor de gemeenschap. Een markt vol met goederen van het vasteland verkoopt basisvoorzieningen zoals medicijnen, kleding en toiletartikelen.
Ondanks de recente stijging van het toerisme, is het leven in Ko Panyi nog steeds voornamelijk gebaseerd op de visserij-industrie als toeristen alleen te bezoeken in grote aantallen tijdens het droge seizoen.
Het dorp bestaat uit een drijvend voetbalveld. Geïnspireerd door de 1986 FIFA World Cup , kinderen bouwde de toonhoogte van oude stukjes hout en visserij vlotten. Vanaf 2011, Panyee FC is een van de meest succesvolle jeugd voetbal clubs in Zuid-Thailand . Een 2011 merkcampagne voor TMB Bank bevat een korte film dat verhaal van het team vertelt.
De film is gebaseerd op interviews met de originele team, en het sterren lokale kinderen herbouwen het veld op locatie.

Toerisme ;
In de late 20e eeuw, de gemeenschap vond het moeilijk om alleen bestaan ​​op de visserij-industrie en de postbode voorgesteld om toeristen uit te nodigen naar het dorp om de bewoners ten goede. Tegenwoordig is dit een van de belangrijkste attracties op reizen van Phang Nga Bay vanaf Phuket , vaak dienen als een lunchstop.
Met het toenemende aantal toeristen, een aantal visrestaurants zijn aanwezig op het eiland, evenals diverse kraampjes met souvenirs. Het dorp werd een pitstop tijdens een etappe van de 19e seizoen van de Amerikaanse reality-competitie tonen The Amazing Race .

Vervolgens naar het tropische eiland Phuket.
We gaan eerst naar het hotel van de rondreis hier verblijven een aantal van de groep.
Linda en ik hebben een upgrade gedaan voor een heerlijk verblijf in het BanThai Beach Resort & Spa in Phuket , hier verblijven we voor 5 nachten.
Hans,Jopie,Jan en Minke zitten in het Centara Grand Beach Resort at Karon Beach, dit hotel is niet zo heel ver van ons vandaan.

Vanavond heerlijk Italiaans gegeten en wat denk je ..... tomatensoep en een heerlijke echt Italiaanse pizza.
Linda en ik waren zo moe , we hebben na het eten ons lekker laten verwennen door een heerlijke massage.
Daarna terug naar het hotel waar we onze koffer in duiken.

Hopen dat we morgen goed weer hebben dat we lekker kunnen luieren aan het strand.

Groetjes iedereen en tot morgen
Anita

• 23 September 2013 - 19:07

Riek En Berrie:

Beste anita wat heb je een geweldige reis gehad heel leuk om je. Te volgen heel veel herineringen voor ons. Om te zien geniet van je laatste rust dagen want het is zo voorbij groetjes van de haasjes uit de lavendelstraat doeiiiiiiiii

• 23 September 2013 - 20:18

Evelien:

Hey anita,
    Wat gaat de tijd toch snel. Je bent al weer aan het einde van je rondreis.
    We hebben genoten van je verhalen en foto's. Dank hiervoor.
    Nu lekker gaan luieren aan het strand en gaan bijkomen.
    Geniet ervan. Groetjes van de Pasmanfamilie,Liefs Evelien

• 23 September 2013 - 22:23

Winanda:

geniet nog even lekker samen daaro! groetjes

• 24 September 2013 - 08:30

Ingrid:

Nou nu lekker uitrusten na al die vroege wake up calls!!!! Geniet er van!!!

Groetjes en dikke kus

• 25 September 2013 - 21:28

Aen Y:

Hoi Anita,
    Kan wel zien dat je lekker gek op tomatensoep bent.
    Heerlijk die pizza.
    Nu maar even lekker gnieten van jullie 'rust'.

Liefs van ons.