dag 15 Hua Hin/Cha-Am - Chumphon - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 15 Hua Hin/Cha-Am - Chumphon - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 15 Hua Hin/Cha-Am - Chumphon

Blijf op de hoogte en volg Anita

20 September 2013 | Thailand, Chumphon

Hallo allemaal

Hier weer een berichtje uit Thailand, vandaag een kort verslag want we hebben niet zo veel gedaan vandaag.
Vanmorgen 6.30 uur Wake up Call en om 8.00 uur vertrekken we richting Chumpon.

Na een goed uur rijden hebben we onze eerste stop bij een school.
Dit was erg leuk om te zien , maar wat een verschil met Nederland
Vooral de kleintjes was erg leuk, ze gingen nog zingen voor ons. En wij hebben nog weer voor hun gezongen hoofd ,schouder ,knie en teen.
En een lol dat ze hadden.
In de hogere klassen groep 7 a 8 denk ik , misschien waren ze ook al wel wat ouder mochten we dan engels met de kinderen praten.
Mijn engels is nog beter dan wat die kinderen daar op school daar leren.
Het niveau wat de kinderen daar op school leren is veel en veel lager dan wat de kinderen in Nederland leren.
Elke morgen staan de kinderen om 8.00 uur in het gereel op het schoolplein en zingen ze het volkslied van Thailand

Onderwijs in Thailand;
Onderwijs in Thailand wordt voornamelijk geleverd door de Thaise overheid via het ministerie van Onderwijs uit de pre-school naar de middelbare school. Een gratis basisonderwijs van twaalf jaar wordt gegarandeerd door de grondwet, en een minimum van negen jaar schoolbezoek is verplicht.
Formeel onderwijs bestaat uit ten minste twaalf jaar van het basisonderwijs en het hoger onderwijs. Basisonderwijs is verdeeld in zes jaar basisonderwijs en zes jaren van het secundair onderwijs, waarbij de laatste verder onderverdeeld in drie jaar van de lagere-en hoger secundair niveau. Kleuterschool niveau van het kleuteronderwijs, ook deel uit van het basisonderwijs niveau, overspanning 2-3 jaar, afhankelijk van de locale en zijn variabel verstrekt. Non-formeel onderwijs wordt ook ondersteund door de staat. Onafhankelijke scholen aanzienlijk bijdragen tot de algemene infrastructuur onderwijs.
Beheer en de controle van de openbare en prive-universiteiten worden uitgevoerd door het Bureau van de Commissie Hoger Onderwijs, een afdeling van het Ministerie van Onderwijs.

Schoolsysteem;
Basisschoolleerlingen in Thailand
De school structuur is verdeeld in vier belangrijke fases: de eerste drie jaar in de lagere school, Prathom 1-3, zijn voor de leeftijdsgroepen 6-8, het tweede niveau, Prathom 4 tot en met 6 zijn voor de leeftijdsgroepen 9-11, het derde niveau , Matthayom 1-3, is voor de leeftijdsgroepen 12 tot 14. Het hoger secundair niveau van het onderwijs bestaat uit Matthayom 4-6 voor de leeftijdsgroepen 15 tot 17 en is verdeeld in academische en beroepsonderwijs stromen. Er zijn academische middelbare scholen, beroepsonderwijs middelbare scholen en scholengemeenschappen aanbieden van academische en beroepsopleidingen tracks. Studenten die kiezen voor de academische stroom meestal van plan om een ​​universiteit te gaan. Beroepsonderwijs scholen bieden programma's die studenten voor de werkgelegenheid of verdere studies te bereiden.
Toelating tot een middelbare school is door middel van een toelatingsexamen. Over de voltooiing van elk niveau, moeten studenten de NET (National Educational Test) om af te studeren passeren. Kinderen zijn verplicht om zes jaar van de basisschool en in ieder geval de eerste drie jaar van de middelbare school bij te wonen. Degenen die afstuderen van het zesde jaar van de middelbare school zijn kandidaten voor twee beslissende test: O-NET (Ordinary National Educational Test) en A-NET (Advanced National Educational Test).
Openbare scholen worden beheerd door de overheid. De particuliere sector omvat scholen lopen voor winst en betalende scholen zonder winstoogmerk die vaak worden beheerd door liefdadigheidsinstellingen -. Vooral door katholieke diocesane en religieuze orden die meer dan 300 grote primaire / secundaire scholen opereren in het land [ 3 ] Village en sub -district scholen bieden meestal pre-school kleuterschool ( Anuban ) en elementaire klassen, terwijl in het district steden, zullen scholen dienen hun gebieden met scholengemeenschappen met alle klassen van de kleuterschool tot de leeftijd van 14 en aparte scholen voor voortgezet onderwijs voor kinderen van 11 tot en met 17.
Wegens budgettaire beperkingen, landelijke scholen zijn doorgaans minder goed uitgerust dan de scholen in de steden. De standaard van het onderwijs, met name voor de Engels taal , is veel lager, en veel middelbare scholieren zullen pendelen 60-80 kilometer naar scholen in de dichtstbijzijnde stad.

Het schooljaar is verdeeld in twee semesters. De eerste begint in het begin van mei en eindigt in oktober, de tweede begint in november en eindigt in maart.

Uniformen ;
Uniformen zijn verplicht voor alle leerlingen met heel wat varianten van het standaardmodel in de publieke en particuliere school systemen, met inbegrip van hogescholen en universiteiten.
De dresscode in primaire en secundaire kwaliteiten voor jongens bestaat knielange donkerblauw, kaki of zwarte broek met een bleke witte open kraag shirt met korte mouwen, lange sokken en bruine of zwarte trainers. Meisjes dragen een knielange donkerblauwe of zwarte rok en een bleke witte blouse met een losjes opknoping strikje. De vlinderdas is gedaald ten gunste van een open-hals lichtblauw overhemd van Matthayom 4. Uniform van de meisjes wordt aangevuld met witte sokjes en zwarte school schoenen.
De student de naam, het nummer en de naam van de school worden vaak geborduurd op de blouse of shirt. Sommige onafhankelijke of internationale scholen hebben uniformen meer gelijkenis vertonen Britse school uniforme normen, en de jongens in de middelbare schoolcijfers kan worden toegestaan ​​om een ​​lange broek te dragen.
De standaard jurk voor kinderen in de kleuterschool is een rode rok en witte blouse voor meisjes en rode korte broek en een wit overhemd voor jongens. In alle Thaise scholen, een dag per week, meestal donderdag, is gewijd aan scouting, wanneer beige scout uniformen voor jongens en donkergroene gids uniformen zijn de regel, zowel het dragen van gele halsdoeken. Veel scholen hebben een aantal kleurvarianten van de scout uniform, zoals blauwe uniformen met blauwe sjaaltjes voor padvindsters bij Wattana Wittaya Academy . Het gebruik van accessoires is verboden voor mannen, terwijl vrouwen worden soms toegestaan ​​om eenvoudige accessoires te gebruiken. Alle studenten worden verboden kleuren hun haar of het hebben van tatoeages overal.
Universitaire uniformen zijn standaard in het hele land en bestaan ​​uit een witte blouse en een effen of geplooide rok voor vrouwen, en een lange zwarte broek, een wit shirt met lange mouwen met een donkerblauwe of zwarte stropdas voor mannen.

Hierna hebben we een kleine stop bij een ananas plantage gehad.
Veel mensen denken dat Ananas aan de boom hangt maar niks is minder waar ze komen gewoon uit de grond.Het groen wat bovenaan de Ananas zit word er afgehaald en op zijn kop in een potje gezet met grond na verloop van tijd groeien hier weer wortels aan die gepoot worden en zo ontstaat er weer een ananas.
Ik vond zelf de ananas plantage`s in Indonesië veel mooier eruit zien.
Dan rijden we ruim twee uur verder en hebben we onze lunch aan het strand. We balen wel want het regent hier nu de hele dag al.
Dit is de eerste dag dat we een regenachtige dat hebben.
We overnachten voor èèn nacht in Chumphon, een rustig vissersplaatsje waar ons hotel aan een ongerept goudgele kust ligt.
Chumphon wordt ook wel de toegangspoort tot het Gouden Zuiden genoemd.

Chumphon is een stad ( thesaban Mueang ) in het zuiden van Thailand , de hoofdstad van de provincie Chumphon en de Mueang Chumphon District . De stad ligt ongeveer 463 kilometer (288 mijl) van Bangkok .

Vanavond eten wij hier in het hotel , het hotel ligt nog behoorlijk afgelegen.

Morgen om 6.00 uur wake up call en 7.30 uur vertrekken we richting Krabi.

Hoe is her verder bij jullie , nog nieuwtjes van het front ?

Groetjes iedereen en tot morgen
Linda en Anita

• 20 September 2013 - 13:20

Evelien:

Hey Anita,
    Hadden de kinderen niet de handen voor de oren toen jullie
    begonnen te zingen? ha ha Heb je nog een ananas geplukt?
    jammer dat het regende.
    Veel plezier nog,
    Groetjes van de PasmanFamily

• 20 September 2013 - 16:26

Gerlinda:

wat leuk die foto,s van die school,en dat verhaal ook leuk om te lezen.
    Zeker heel wat anders dan hier, ik zie Justin en Elisah al in een uniform, hahaha.
    Jammer van de regen, je hotelkamer ziet er ook goed uit.
    Mijn loge is weer weg, ma heeft ruim 2 weken bij ons in gewoond, haar huis hebbeb we schoon gemaakt,
    ziet er mooi uit na de renovatie. Hennie en Sijm zitten nu in Turkije.
    Morgen effe werken en dan weekend.
    Fijne dagen nog en tot horens,groetjes van ons.

• 20 September 2013 - 20:11

Ans:

Hey Anita.
    Kan jij wel Engels praten nooit wat van gemerkt op het werk.
    Wat een lieve kindertjes en allemaal in het gareel hoef je hier niet te doen.
    Heb je de annanas ook geproeft.
    Vraag me af of je straks wel uitgerust terug komt,jullie moeten zovroeg uit de veren.
    Dat kamers zijn wel erg mooi waar je slaapt.
    Lees je verhaal elke dag ga zo door erg leuk om je te volgen.
    Groet Ans

• 20 September 2013 - 23:19

Minie Van Lenthe:

Hoi Anita,

Ik heb niks geen nieuws aan Front, hihi, Heerlijk ananas (y) Leuke foto's hoor, geen Foto van Jullie (Zingend.?) haha, geniet nog maar eff door, werken wij we; door ;) Have Fun. Gr: Minie

• 22 September 2013 - 19:23

Aen Y:

Hoi Aniet,

Lief al die kinderen,maar waarom zij iedere dag weer het volkslied moeten zingn.....

Enne,die ananassen zien er erg aantrekkelijk uit!!!

Heerlijk.

Geniet nog lekker van e vakantie!

Liefs van ons.