dag 10 Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 10 Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 10 Chiang Rai

Blijf op de hoogte en volg Anita

15 September 2013 | Thailand, Chiang Rai

Hoi hoi,

Hier was ik weer met een update van mijn reis door Thailand.
Helaas geen internet op de kamer , moet dus iedere keer bij de receptie gaan zitten voor internet.
Hoe is het bij het thuisfront ?
Knap Balou d`r oogje al op ?
En pa en ma ook alles oke ? Nog nieuwtjes verder.......

Vanmorgen 6.00 uur wake up call daarna lekker ontbijten en om 7.30 uur zijn we met de bus vertrokken.
Eerst rijden we een aantal kilometers met de bus waarna we over stappen in soort pick up auto`s om verder de bergen in te kunnen rijden.
Vanmorgen bezoeken we een dorpje waar de bergstammen ons laten zien hoe hun leven er volgens eeuwenoude tradities uitziet.
Helaas regende het pijpenstelen ( net als de vorige keer)
Dit dorpje vond ik tegen vallen vergeleken met zo`n 6 a 7 jaar terug.
Toen zag je veel meer bergvolkeren we hebben er nu maar drie gezien dat vond ik wel jammer.

De bergvolkeren in het noorden van Thailand zijn zeer bijzonder. In de loop der eeuwen (maar vooral gedurende de laatste 100 - 200 jaar) zijn ze vanuit China, Tibet en Myanmar naar Thailand gekomen. Sinds 1976 is het beleid van de Thaise overheid erop gericht hen in de Thaise maatschappij te integreren en hen eventueel het Thais staatsburgerschap te verstrekken. Tijdens een trektocht door het gebied rond de plaatsen Chiang Mai en Chiang Rai kunt u verschillende van deze bergvolkeren ontmoeten. Deze pagina's zijn niet uitvoerig of volledig. Ze vormen slechts een voorportaal of opzetje voor wie nieuwsgierig is naar het wel en wee van deze volkeren.

Er zijn zeven grotere stammen: de Lahu, Yao, Karen, Hmong (Meo), Lisu, Akha en de Lawa. Elk volk heeft zijn unieke identiteit, cultuur, religie, taal, kunst en klederdracht. Gemeen hebben ze dat ze alle in het hoogland wonen en hun hoofdbestaan in de landbouw vinden. Alle stammen zijn gastvrij en ontvangen graag bezoekers in hun dorpen, niet alleen om hen te laten kennismaken met hun levenswijze, maar vooral om hun karige inkomen aan te vullen.

Naast de 7 grote stammen, leven ook enkele kleine tot zeer kleine bergstammen in Noord-Thailand, zoals de Khamu, Mlabri, Thins en Palong.
De bekende Padaung ('Long Necks') zijn een sub-stam van de Karen. Zij zijn bekend vanwege het dragen van koperen ringen rond de nek. Tegenwoordig dwingen ouders hun kinderen weer deze ringen te dragen. Dat is niet alleen om de traditie in ere te houden maar vooral om de inkomsten uit het toerisme veilig te stellen.

Vervolgens naar de Gouden Driehoek, zoals het gebied wordt genoemd waar Thailand, Laos en Myanmar aan elkaar grenzen.
In Laos zijn we even van de boot geweest en konden we in Laos even over een marktje lopen.

De Gouden Driehoek is een gebied in Thailand, Laos, Myanmar en Vietnam. Het gebied is met de Gouden Sikkel het gebied met de meeste illegale opium-productie van Azië sinds 1920. De Gouden Driehoek beslaat een oppervlakte van ongeveer 950.000 km² en het Myanmarese deel was tot de vroege 21e eeuw de grootste heroïne-productie ter wereld, een positie die nu van Afghanistan is.
Het drielandenpunt van Thailand, Laos en Myanmar, waar de Ruak Rivier en de Mekong samenvoegen is populair onder toeristen.

We maken hier een boottocht over de machtige Mekong rivier en na afloop genieten we van een lunch en die was weer heerlijk .

In de middag rond een uur of 15.30 uur weer terug bij ons resort, dat midden in de rijstvelden ligt.
En nu mooi even tijd om weer een verslag te maken op waarbenjij.nu en foto`s te plaatsen.

Vanavond moeten we om 19.00 uur klaar staan dan gaan we naar Chinag Rai daar gaan we eerst ergens eten daarna de nachtmarkt over.

Morgen vertrekken we weer uit dit hotel , weer een vroege wake up call 6.00 uur. Dan zakken we weer naar het zuiden en rijden we richting Sukhothai.

Veel liefs en tot morgen
Anita

ps de foto`s van gisteren met de bamboevlot staan nu ook bij het verslag

• 15 September 2013 - 11:02

Clientje:

He Anita,

Troost je ook hier regent het pijpenstelen :-) heb je toch nog ff een thuisgevoel toch?

Knuffel clien

• 15 September 2013 - 11:33

Renate Peterman :

Hoi Anita en Linda,
    Wat hebben jullie weer een mooi avontuurlijke vakantie geboekt, ik blijf me steeds verwonderen over de uitgebreide reisverslagen en prachtige fotos.
    Geniet er nog samen van voor je het weet is het voorbij.
    Groetjes
    Renate

• 15 September 2013 - 18:35

Jeannette:

He Anita ik herken heel veel foto,s die plekken zijn wij ook geweest leuk hoor mooie reis he

• 15 September 2013 - 20:00

Evelien:

He Anita,
    Mooie foto,s weer. Jammer van de regen. Mooi
    om te zien waar die volkeren leven en wat voor een hutten
    ze hebben. Fijn dat jullie zo genieten en zo hoort het ook.
    Veel plezier nog en de groetjes van deze kant.
    Liefs evelien

• 15 September 2013 - 22:13

Fred Drea Jessica & Arjan:

Hee Anita!
    We hebben je verslagen weer gelezen en al je foto's bekeken!
    Mooie plaatjes zitten er tussen! je maakt weer genoeg mee daar.
    Jammer van de regen maar hier regent het ook haha.
    Geniet nog van je verdere reis, we blijven je volgen! :)
    groetjesss

• 16 September 2013 - 12:26

Wilma:

Ha Anita,
    Wat een prachtige reis en supermooie foto's!
    Geniet er nog maar lekker van!
    Groetjes