dag 6 Lampang - Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu dag 6 Lampang - Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

dag 6 Lampang - Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Anita

11 September 2013 | Thailand, Chiang Mai

Lieve allemaal,

Vanmorgen weer een vroege wake up call gehad 6.00 uur daarna om 6.45 uur ontbijten, ik hou het s`morgens maar bij broodjes met jam ipv aan de nasi en de bami.
Hierna zijn we om 7.30 uur naar de lokale markt geweest ,deze was tegen over het hotel.
Eerst de tassen in de bus daarna de markt over.
Je weet echt niet wat je hier ziet, hoe vlees en vis hier verkocht wordt onvoorstelbaar. Hier hebben ze echt broodje dood aan HACCP de regels die wij in Nederland kennen.
Je moet je voorstellen dat je dus net je bed uit komt net wat brood op hebt en je gaat dan die markt op.
Alleen die lucht al en dan zie je daar het vlees zo op de marktkraam zonder koeling of bescherming . Heerlijk wat vliegen erbij op , de mensen die allemaal het vlees nog even uitzoeken en er met de handen aanzitten .
Complete varkenskoppen liggen zo op de kraam en er wordt nog even een kippetje gewassen in vies goor water, Jopie en Linda liepen te kokhalzend over de markt.
En toch vindt ik de markten in deze landen altijd iets bijzonders wat je daar allemaal weer ziet.

Hierna zijn we weer verder gereden naar het Elephant Hospital, waar zieke en invalide olifanten verpleegd en verzorgd worden.
Ze hadden nu acht patiënten die echt behandeld moesten worden.
Waaronder ook een baby olifantje die verstoten is door zijn moeder, zeven maand was die , zo lief. Die worden hier ook verzorgt.
Er zijn meerder olifanten maar die hebben we niet gezien.

Soraida Salwala opende Eerste Asian Elephant Hospital van de wereld in Lampang, Thailand in 1993 om olifanten die ziek of gewond raken als gevolg van het werk, mishandeling of verwaarlozing zijn te behandelen. Tot op heden hebben zij en haar personeel behandelde meer dan 3.000 olifanten voor alles van ooginfecties tot messteken, schotwonden, botbreuken, drugsverslavingen en bouwen van protheses voor de overlevenden van landmijnen ongevallen.

Toen Soraida Salwala was een jong meisje, zij en haar vader toevallig op een olifant die geraakt was door een auto. Ze wilde "Oom Olifant" naar het ziekenhuis, toen haar vader haar verteld dat er geen ziekenhuis voor olifanten, ze was kapot. In 1993, Soraida realiseerde een levenslange droom om een ​​ziekenhuis voor olifanten te creëren. De Vrienden van de Aziatische Olifant Ziekenhuis in Lampang, Thailand, is de eerste in zijn soort in de wereld.

Vrienden van de Aziatische Olifant Ziekenhuis helpt bij medische zorg en helpt om een ​​beter begrip van de fysiologie van de olifant, van belang bij de behandeling van deze ziekte te bevorderen. Al generaties olifanten zijn een deel van de Thaise cultuur geweest, hoewel vandaag de Thaise olifant meestal is gedomesticeerd dier, omdat Thailand heeft nu weinig werkende olifanten. Veel worden gebruikt in de toeristische sector op speciale olifant parken of dierentuinen, waar zij optreden in shows. In sommige gevallen Thailand is nog steeds bezig met olifanten op de straten van de stad, meestal na de mahout, een olifant bestuurder, werkloos wordt, die vaak veroorzaakt de olifant ernstige stress.

Hierna zijn we weer verder gereden tot de lunch weeeeeeeeer heerlijk Thais gegeten, dit restaurant ben ik met m`n vorige reis door Noord Thailand ook geweest. En we zaten ook weer aan dezelfde tafels. Alles kwam me gelijk weer heel bekent voor ook al is het inmiddels een aantal jaar geleden.

Na de lunch zijn we verder gereden richting Chiang Mai ook wel de de 'Roos van het Noorden' genoemd. Een levendige stad omringd door mooie groene heuvels, het woongebied van de bergstammen.Die wij èèn dezer dagen ook zullen gaan bezoeken.
We zijn eerst in BoSang bij zo`n parasol fabriekje geweest .
BoSang is een dorp op ongeveer 16 kilometer afstand ten oosten van Chiang Mai ligt. Dit dorp is bekend om de parasols die daar worden gemaakt en daardoor ook zeer geliefd bij de toeristen zijn die daar graag met eigen ogen alles willen zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat. De belangrijkste werkplaats waar deze parasols gemaakt worden ligt midden in het dorpje.
De parasols worden meestal gemaakt van een frame gemaakt van bamboe, bespannen met stof of een papiersoort, zoals Sa papier, gemaakt van de schors van de moerbeiboom. Het geheel wordt daarna met de hand beschilderd om het een exclusieve tint te geven. In BoSang is er éénmaal per jaar, in januari een festival waarbij de parasols centraal staan.
Als wij het leuk vonden konden we hier ook meteen een souveniertje laten maken... onze eigen spullen bv tassen telefoonhoesjes , telefoons of een parasol naar uw eigen ontwerp laten beschilderen.
Het was erg leuk om te zien hoe alles gemaakt wordt en beschilderd wordt, wat een kunstenaars werken daar zeg.
De handwerkslieden in Bo Sang schilderen in een hoog tempo allerlei mooie motieven of illustraties op de parasols en andere producten,
Ik heb hier nog wat op mijn cameratas laten schilderen en op mijn telefoon hoesje.
Echt geld vragen ze er niet voor maar een fooitje, niet te geloven toch. Dat voor twee euro.

Hierna zijn we een klein stukje verder gereden en zijn we bij de zijde fabriek geweest. Hier ben ik toen ook geweest. Hier zie je hoe alles in zijn werk gaat voordat de zijde stoffen helemaal klaar zijn.
Hierna zijn we doorgereden naar het Amora Hotel in Chiang Mai hier verblijven we drie nachten. Dus even geen vroege wake up en koffer in en uit pakken.
We waren mooi op tijd dus kan ik mooi m`n verslag van vandaag weer typen. Vanavond om 19. 00 uur moeten we weer in de lobby zijn. Dan hebben we een excursie en gaan we met de Tuktuk door Chiang Mai met aansluitend een diner.

De tuktuk ook toektoek genoemd is een in Aziatische landen en met name in Thailand algemeen bekende vorm van openbaar vervoer. Het is een gemotoriseerde riksja waarin een aantal passagiers kan worden vervoerd. Voor de aandrijving wordt meestal een tweetaktmotor gebruikt die een karakteristiek toek-toek-geluid voortbrengt. Daarmee is de naam meteen verklaard. Er zijn veel varianten van, bijvoorbeeld de Bajaj of de Vespacar. De plaats waar de passagiers zitten is overdekt. tuktuks hebben drie wielen: twee wielen achter en één voor. Hierdoor zijn ze zeer wendbaar in druk stadsverkeer. In sommige plaatsen worden de tuktuks uitbundig versierd met krullen en kleurige ornamenten.

Morgen kunnen we uitslapen dan gaan we pas om 9.00 uur weg, zal je zien ben ik weer vroeg wakker.

Hoe is het bij jullie ?
De herfst al goed bezig.....

Groetjes iedereen en tot morgen
Anita

• 11 September 2013 - 15:39

Gerda:

Ha Anita, weer een dag wat mij heel bekend voor komt. Mooie reis is het he? Zo vind ik het van die olifanten zkh ook zo zielig je ruikt die wonden gewoon. Have fun . Liefs

• 11 September 2013 - 16:03

Gerda Vosman:

Hoy Anita, wat zie je daar toch veel. Die marktjes lijkt me maar niets dar kan ik ook wel van kotsen. Mooie foto's, leuk om te zien. Hier alles goed maar de herfst treed hier nu echt in regen regen en nog eens regen. Ga m'n winterjas weer van zolder halen die kan ik 's-morgens best weer aan hebben op de scooter. Gisteren je Pa en Ma nog gezien heerlijk genieten van bitterballen!!! Zeg meid blijf lekker genieten ik denk dat de temperatuur daar beter is dan hier. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.Groetjes uit een nat zwolle, Gerda

• 11 September 2013 - 16:48

Evelien:

He Anita,
    Ik vind het al vreselijk om in Zwolle over de markt te lopen langs de viskramen
    laat staan over de markt waar jullie langs liepen. Ik zou ook gaan kotsen.
    Leuk wat ze doen voor de olifanten. Wij hebben in Tunesie ook in een tuk tuk
    gezeten. Wat scheuren ze met die dingen. Hier vandaag herfstachtig weer.
    Voorlopig blijft het zo.Is ook wel lekker dat je nu er niet zo vroeg uit moet,
    maar je zult zien dat je toch vroeg wakker bent. Groetjes van deze kant en tot horens maar weer.
    Liefs Evelien

• 11 September 2013 - 18:02

Clientje :

He dames,

Zo mooie foto's Anita en mooie dingen zien jullie.

Lekker dat je even een dagje kunt uitslapen morgen ( straks)
    Ziet er allemaal top uit dus ik geniet nu al volop.

Dikke kus clientje

• 11 September 2013 - 19:03

Femmie:

Erg leuk om jullie verhaal mee te lezen! Hier aan de kust een flinke storm gehad heel wat bomen om gewaait en veel regen!!! De herfst is echt begonnen!
    Ik heb Jopie wel eens eerder kokhalzend rond zien lopen op de vismarkt in Sri Lanka hihi de aansteller :)
    Wil je Jopie en Hans de hartelijke groeten doen?
    Dank voor het delen en meeleven met jullie mooie reis!!
    Groeten Femmie en Ton.

• 11 September 2013 - 22:25

Ingrid:

Hey... Nou weer genoeg gezien vandaag lees ik. Voorlopig ff geen zin in een hamlapje denk ik na het zien van die varkenskoppen, gatver...
    Vandaag hier de traditionele schapenmarkt, markt stelde weer niks voor, ook traditioneel hahaha. Maar gezellig met Jannet en kids bij Annie gegeten. Daarna kids met toen nog volle portemoneetjes de kermis op... Nou dan weet je het wel, is hun portemonnee zo leeg..
    Nou geniet van de komende dagen zonder vroege wake up call. En helaas weet bijna zeker dat je vroeg wakker bent, ken je.
    Nou dikke kus van Pa, Ma Gert en moi...

• 11 September 2013 - 23:15

Minie Van Lenthe:

Ja Anita,
    Regen en nog eens Regen...pfff,
    Geniet jij er maar lekker van, Leuk die verhalen van je,
    ben nog niet jaloers op die stank haha
    Knuf: Minie