Fietsen met Co van Kessel,dag 3 en 4 Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu Fietsen met Co van Kessel,dag 3 en 4 Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

Fietsen met Co van Kessel,dag 3 en 4 Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Anita

09 September 2013 | Thailand, Bangkok

Hoi hoi ,

Evelien prima dat je de verslagen laat lezen hoor.
Hoe is het bij het thuisfront ? Zit pa en ma al te genieten van de foto`s en de verslagen ? Hoe is het met Balou ?

Hier weer een update van Bangkok.
Vanmorgen 6.30 uur wake up call dan ontbijten daarna zijn we met busjes naar Co van Kessel gebracht. Vandaag hebben we een 3 uur durende fietstocht van Co van Kessel op het programma staan.

Co van Kessel, de Nederlandse (mede)oprichter van het bedrijf, begon al meer dan 30 jaar geleden met zijn fietstochten in Bangkok. Als iemand die hier al heel lang woonde – en een uitgesproken liefhebber van Bangkok – was hij zich ervan bewust dat Bangkok een proces onderging van versneld stedelijke ontwikkeling (fileverkeer, betonnen torens, en verstikkende vervuiling). Hij wist tegelijkertijd dat dit een ontwikkeling was die met name aan de oppervlakte plaatsvond, en dat er ook een ander, veel traditioneler Bangkok bestond, dat steeds meer naar de achtergrond verdween.

En dus ontstond het initiatief om Bangkok opnieuw te ontdekken via fietstochten. Co besteedde duizenden uren op zijn mountainbike om het uitgebreide netwerk van lokale straten, steegjes, voetpaden en kanalen tussen de belangrijkste stedelijke verkeersaders te leren kennen. Wat hij vond, verstopt tussen de oppervlakte van modernisering, was een verborgen wereld. Een wereld waarin nog vrede en rust heersten. Een wereld waarin Thais nog het traditionele leven leidden dat al decennia in grote mate ongewijzigd is gebleven. Een wereld die grotendeels onbekend is voor buitenstaanders.

Of het nu de kleurrijke bezienswaardigheden en de geuren van de lokale markten zijn, het intrigerende leven van de lokale bevolking langs de kanalen, of de verrassende aanwezigheid van overvloedig groene gordels in de stad, Co ontdekte wat Bangkok een van de meest fascinerende steden van Azië maakt. Sindsdien is het zijn missie geweest om deze ontdekkingen te delen met anderen.

Co van Kessel is in juli 2012 overleden. Maar het CVK team dat hij bij elkaar verzamelde zet zijn tochten voort. Geïnspireerd door zijn kijk op deze unieke stad en gewapend met zijn immense topografische kennis van Bangkok. Precies zoals Co het zou hebben gewild!

Wat hun doen

Co van Kessel Bangkok Tours heeft tot doel om hun klanten een unieke fietstocht in Thailand te laten ervaren. Al hun tochten zijn gebaseerd op Co’s uitgebreide topografische kennis van Bangkok en directe omgeving, alsmede zijn scherpe oog voor het interessante en aparte bezienswaardigheden. Dingen die u niet ziet vanuit een tourbus of als je anderzijds op de gebaande paden blijft.

Het is niet hun doel om heel lange verhalen te vertellen tijdens de tocht. Dat laten ze aan de geijkte tour operators over. Hun doel is om met eigen individuele beleving van het verborgen Bangkok te laten ondergaan.

Ze maken gebruik van fietsen, boten, en onze voeten om toegang te krijgen tot de voorheen ontoegankelijke, achter-de-schermen levensstijl van de Thais. Op die manier zult een eeuwenoude cultuur op een onvergetelijke manier leren kennen. Je ziet Bangkok dus van een hele andere manier.
We hebben er schitterend weer bij wat willen we nog meer.

De tocht begint in het hart van Chinatown, een van Bangkok’s meest bedrijvige buurten. We fietsen door bochtige nauwe steegjes, afgewisseld door overdekte markten, loodsen, winkeltjes, en ateliers.
Schitterend dit !
De geluiden zijn afkomstig van werkplaatsen waarvoor honderden motorblokken metershoog liggen opgestapeld; de geur is afkomstig van kokende mensen op straat. De lokale bevolking is voornamelijk boeddhistisch. We bezoeken tempels in de buurt, daar doen ze aan rituele verbrandingen van papier, geloven in geesten – dit alles is onderdeel van een eeuwenoude cultuur.

Halverwege de tocht verlaten we Chinatown en steken we met de boot de Chao Phraya rivier over.Alle fietsen worden er op de boot gezet en varen maar. Met een magistraal uitzicht op de skyline van de stad achter ons fietsen we Thonburi in, dat ooit de hoofdstad van Thailand was (Thonburi was de derde hoofdstad van Thailand, historisch gezien). Je merkt meteen dat dit deel van de stad veel rustiger is. Er is veel meer groen en de mensen zijn er gemoedelijker, vriendelijker. We fietsen door woonwijken, zo af en toe begroet door glimlachende bewoners. We hebben nu echt de gebaande paden verlaten. We ervaren nu het ECHTE Thailand.
We varen de Chao Phraya rivier weer over en zijn weer bij Co van Kessel , We hebben een geweldige ochtend gehad , de tocht mocht voor mij wel langer duren.
Hierna hebben we geluncht dit was nasst Co van Kessel heerlijk Thais eten.
Hierna zijn Linda en ik naar de shopping mall en heeft Linda nog Starbucks beker kunnen scoren, natuurlijk hebben we hier nog even heerlijk een bakkie genomen. We wouden terug lopend naar het hotel we wouden weg gaan en het regende toch , het goot. Dus de shopping mall maar weer in. Even later was begon het weer op te klaren en zijn we lopend terug gegaan naar het hotel.
Heb nu dus even tijd om m`n verslag te tikken.
Vanavond gaan we denk ik weer aan de overkant eten want dat smaakte gisteren heerlijk !
Morgen hebben we een hele vroege wake up call 5.30 uur en dan 7.00 uur vertrek. dus vanavond een beetje bij tijd de koffer in.

Veel liefs
Anita

• 09 September 2013 - 13:59

Evelien:

He Anita,
    Wat een belevenis weer zeg. Behoorlijk krap om te fietsen
    tussen die smalle steegjes, ziet er wel gezellig uit.
    Het weer ziiet er goed uit bij jullie. Hier is het wat minder.
    Leuke foto,s. Morgen een vroege dag voor jullie maar je ziet
    dan ook wat. Geniet ervan en de groetjes van ons allen.
    Liefs Evelien

• 09 September 2013 - 17:27

Jeannette:

He Anita ik geniet al weer volop van je verslagen en herken alles he omdat wij daar ook waren alleen de fietstocht hebben wij niet gemaakt ik wens je weer veel plezier en wacht weer op je nieuwe verslagen groetjes uit Kampen

• 09 September 2013 - 18:47

Berrie En Riek:

hoi Anita
    mooi het fietsen door Bangkok , de smalle steegjes en marktjes
    wij beleven het zo weer, en wat een grote stad dat Bangkok
    ook al lekker gegeten in die hoge toren?
    geniet maar lekker het wordt steeds leuker.
    groetjes riek en berrie

• 09 September 2013 - 19:48

Clientje:

He dames,

Tjee het klinkt echt helemaal top zeg. Kan haast niet meer wachten om het zelf te gaan zien .
    Door jou foto's krijg ik toch alvast een sneak preview :-))

As zondag gaan wij met de groep alvast een hapje eten in Utrecht dus dan kan ik mooi alvast wat vertellen lijk ik ook eens slim hihi.

Hoe is de groep is die een beetje gezellig?

Zeg hebben jullie het lekkere weer in jullie koffers meegenomen of zo hier is het nu volop herfst. Regen nou zeg maar hoosbuien als een tropische wolkbreuk, storm en ook de temp is flink onderuit gegaan. Jullie missen hier niks hoor :-)

Blijf vooral genieten.

Ps Linda mooie bekers wil ik ooooook :-))))

Liefs clien

• 09 September 2013 - 22:06

Ingrid:

Hey Anita,

Met Balou alles goed hoor heb de opdracht van je betreffende het stoppen met druppelen van ogen doorgegeven aan Ma. Dat eigenwijze ding (Balou dan hé) weet het precies hoor... Als ma de deur uitgaat probeert ze eruit te floepen... 1x gelukt hahaha. Maar als ma dan naar auto loopt en zegt Balou ga je mee, rent ze naar auto en kan je haar pakken. Maar ma is er nu op verdacht dus het zal niet weer gebeuren (dus je geen zorgen maken hoor!!)
    De verslagen zijn weer geprint en bezorgd bij Ma, zij neemt ze na het lezen weer mee naar Pa.
    Maar mooi die fietstocht hoor, zo zie je wel veel onderweg toch... En waar mag je tegenwoordig nog door een restaurant fietsen hahaha.
    Nou veel plezier en ook de groeten van ons aan Linda
    Groetjes Pa, Ma, Gert en mij