Manhattan - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu Manhattan - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

Manhattan

Blijf op de hoogte en volg Anita

21 September 2012 | Verenigde Staten, New York

Hoi hoi

Vanmorgen zijn we rond 10.00 uur naar de haven gelopen om een boottocht te maken over de Hudson en East River hier hadden we een perfect uitzicht over Manhattan, Brooklyn, het 46 meter hoge Vrijheidsbeeld en Ellis Island.

Het Vrijheidsbeeld (Engels: Statue of Liberty) is een standbeeld in de New York Bay. Het staat symbool voor het welkom heten van iedereen: terugkerende Amerikanen, gasten en immigranten.

Het 46 meter hoge beeld (93 meter als de sokkel wordt meegerekend) met een gewicht van 225 ton was een geschenk van Frankrijk, ter ere van het eeuwfeest van de Onafhankelijkheidsverklaring en als teken van vriendschap. Op de plaquette in haar linkerhand staat "JULY IV MDCCLXXVI", de datum (4 juli 1776) van de onafhankelijkheidsverklaring.

De boottocht duurde zo`n twee uur.
Hierna hebben we de Subway ( ondergrondse of stadsspoorweg ) gepakt naar Brooklyn.
En wat denk je wie z`n kaartje het weer niet deed bij de Subway.....ja hoor die van mij.
En ik vond de Subway al niets , gaat me allemaal te snel en ik ben het helemaal niet gewendt.Gelukkig zat er een man achter het loket en die heeft mij er door gelaten. In Brooklyn aangekomen zijn we lopend de Brooklyn Bridge over gegaan en kom je weer in Manhattan uit.

De in 1883 gebouwde Brooklyn Bridge is een hangbrug in New York City in de Verenigde Staten. Ze gaat over de East River en verbindt Brooklyn met Lower Manhattan. De architecten waren John en Washington Roebling, vader en zoon, zij wilden de mooiste brug ter wereld creëren.

De brug is 1825 meter lang, en de grootste overspanning is 486 meter. Daardoor had de brug tot de bouw van de Williamsburg bridge in 1903 de langste overspanning ter wereld. Momenteel (2008) is het de 64e hangbrug ter wereld qua overspanning.

Tijdens de bouw van de brug zijn 27 arbeiders gestorven door een val van de kabels en ten gevolge van de caissonziekte door het werk aan de pylonen onder de waterspiegel.

Door het voltooien van de brug en door zijn recordlengte ontstond een nieuwe opvatting over de stedelijke schaal van New York. In de brug wordt de tegenstelling duidelijk tussen de oude materialen en de nieuwe materialen van het nieuwe tijdperk, de massieve dragers en de 'fijne' bekabeling die het wegdek draagt.

De brug werd een nationaal symbool voor de hereniging en de verbondenheid na de burgeroorlog in de jaren '60 van de 19e eeuw.

Op 23 mei 2008 werd het 125-jarige bestaan van de Brooklyn Bridge groots gevierd.

Op de Brooklyn Bridge zit ook een stadszegel van Nederlandse afkomst die dateert uit 1834 waar op te lezen is "Eendraght Maakt Magt" (Eendracht maakt macht).

In Manhattan zijn we nog langs Wallstreet gelopen even nog wat in de aandelen gehandeld, helaas geen miljoenen verdiiend.
Maar wat een politie daar op straat zeg, trouwens in heel New York
En nog even bij het 9/11 Memorial Museum geweest, hier lasgen nog wat spullen van 9/11. Heb nog een boekje gekocht met foto`s ervan.
We zijn helemaal lopend terug gegaan naar het hotel.
Onderweg nog even bij Bubba Gump gegeten.
Mocht je hier in in New York (mischien wel heel VS ) alcohol willen drinken dan moet je dus altijd je paspoort of legimitatie bewijs bij je hebben, of je nu 14 bent of 82 ze vragen er echt naar.

Morgen worden we om 9.00 uur opgehaald en vertrekken we met 15 reisgenoten naar Florida. De andere reisgenoten gaan terug naar huis.
We hebben een leuke groep en eenhele leuke reisleidster.

Groetjes en tot een volgend berichtje uit Florida
Anita

• 21 September 2012 - 05:19

Gerda:

Hey Anita,

Dus je hebt de Vrijheidsbeeld maar in New York laten staan, misschien was het iets voor in jullie tuin ;-).
    Ach wat moet je met miljoenen , je bent gezond en dat is heel belangrijk.
    9/11 zal inderdaad wel heel indrukwekkend zijn , ben wel benieuwd naar je boekje.
    Hoe is het eten daar dan? Nou wereldreizigster geniet voor dat je het weet ben je weer thuis.
    Groetjes

• 21 September 2012 - 10:42

Ingrid:

Hey Zus,
    bye bye, New York dus... Maar goed dat je extra dagen hebt geboekt, je hebt nu heel wat kunnen zien van NY. Op naar Florida, zal ook een hele belevenis zijn denk ik.
    Gisteren stond ineens Williams zijn truck bij ons voor de deur en wie zat er achter het stuur.. Jose, lachen joh. Heb een rondje samen met haar gereden over de Noordsingel, Jose sturen en Williams schakelen. Staan foto's van op mijn facebook... echt lachen dat kleine ding achter stuur. Maar ze kon het goed hoor..... Morgen krijgt Wiliam zijn nieuwe truck, echt heel mooi. Moet je maar op Wesley zijn facebook kijken staan foto's.
    Pa vond de foto's van de trucks helemaal geweldig hahaha. Pakt eerst de foto's leest daarna jouw verslagen. Jan leest ze ook en Erhan zat er gister ook in te lezen. Iedereen geniet dus mee hahaha.
    Nou veel plezier in Florida en tot je volgend berichtje.
    Kus van ons allemaal

• 21 September 2012 - 11:00

Aen Y:

Hoi Anita,
    Ljkt mij geweldig om het vrijheidsbeeld eens te zien en de boottocht lijkt ons ook super.
    Jammer van die aandelen.......en tuurlijk gezondheid is het allerbelangrijkst maar een paar ......is ook nooit weg....toch!!!!

Liefs ons.

• 21 September 2012 - 12:32

Henk, Gea En Kids:

Hey Anita. Zo te lezen heb je het erg naar je zin..best veel gezien al. De foto's die erop staan zien er super mooi uit. Geniet er nog lekker van en we lezen de verhalen verder wel weer. Veel plezier en Groetjes van ons allemaal.

• 21 September 2012 - 18:44

Evelienpasman:

Hey Anita,
    Prachtige foto van het vrijheidsbeeld. Dat zien wij op Tv en jij in het echt.
    Dat is kicken toch. Jammer met die aandelen was wel lekker geweest wat centen erbij.
    Heerlijk dat je zo geniet. Heel veel plezier in Florida en de groetjes van ons.
    Liefs Evelien

• 21 September 2012 - 20:08

Jessica En Drea:

wat zie jij toch indrukwekkende dingen deze vakantie.
    lijkt me echt een prachtige reis!
    mooie foto's van het vrijheidsbeeld, lijkt me gaaf om te zien int echt
    de subway? dacht dat dat zon broodjeszaak in NL was, haha!
    veel plezier in florida!
    groetjes Drea & Jessica

• 21 September 2012 - 20:08

Jessica En Drea:

wat zie jij toch indrukwekkende dingen deze vakantie.
    lijkt me echt een prachtige reis!
    mooie foto's van het vrijheidsbeeld, lijkt me gaaf om te zien int echt
    de subway? dacht dat dat zon broodjeszaak in NL was, haha!
    veel plezier in florida!
    groetjes Drea & Jessica