New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anita Rietberg - WaarBenJij.nu

New York

Blijf op de hoogte en volg Anita

13 September 2012 | Verenigde Staten, New York

Lieve allemaal,

Hier dan het eerste berichtje uit New York.
New York is ingedeeld in vijf stadsdistricten of boroughs, die gelijk zijn aan vijf county's van de staat New York. Deze structuur is uniek in de Verenigde Staten. Opvallend is dat als deze boroughs/county's steden op zich zouden zijn, vier van de vijf in de top-10 van de dichtstbevolkte steden van de VS zou staan.

The Bronx (Bronx County) is de noordelijkste borough van New York City, de locatie van het Yankee Stadium, de thuisbasis van de New York Yankees. Hier bevindt zich ook de wijk Co-op City, het grootste huisvestingsproject van een woningbouwvereniging in de Verenigde Staten.
Op een heel klein stukje van Manhattan (Marble Hill) na, is The Bronx het enige deel van de stad dat zich op het Amerikaanse vasteland bevindt. The Bronx staat bekend als de geboorteplaats van de rap en de hiphopcultuur.
Brooklyn (Kings County) is de borough met het grootste inwonersaantal. Het was een zelfstandige stad tot 1898. Brooklyn is bekend om zijn culturele, sociale en etnische diversiteit, zijn specifieke kunststromingen, zijn wijken met een eigen karakter en om zijn unieke architecturale erfgoed. Het is de enige borough buiten Manhattan die een duidelijk centrum heeft. Er is een lange kustlijn met veel stranden en het bekende Coney Island, een van de eerste pretparken in de regio.

Queens (Queens County) is de grootste borough en is de etnisch meest diverse county in de Verenigde Staten. Het zal Brooklyn in de toekomst waarschijnlijk voorbijstreven qua inwonertal. Van oorsprong is Queens een verzameling dorpjes gesticht door Nederlanders. Tegenwoordig wordt de borough hoofdzakelijk door middenklasse Amerikanen bewoond. Het is de enige grote county in de VS waar het gemiddelde inkomen van een Afro-Amerikaan met ongeveer 52.000 dollar hoger ligt dan dat van een blanke Amerikaan. In Queens liggen twee grote luchthavens, LaGuardia Airport en John F. Kennedy International Airport (JFK).
Staten Island (Richmond County) is de meest voorstedelijke borough. Staten Island is met Brooklyn verbonden door de Verrazano-Narrows Bridge en met Manhattan door de gratis Staten Island Ferry, die tevens geldt als een populaire toeristische attractie. De Staten Island Greenbelt, die centraal op Staten Island ligt en 25 km² groot is, biedt zo'n 56 km wandelpaden en een van de laatste onverstoorde bossen van de stad. De F.D.R. Boardwalk, gelegen langs de South Beach, is met 2,5 km de op drie na langste boardwalk ter wereld.
Het eiland Manhattan is het centrum van de wereldstad New York. Manhattan is door bruggen en tunnels verbonden met Brooklyn, Queens en the Bronx, en ook met de staat New Jersey aan de andere oever van de Hudson.

Vanmorgen om 5.30 uur met de taxi naar Schiphol gegaan.
Irma kwam ook gelijk dus konden we gelijk de koffers kwijt, zaten keurig aan de kilo`s. Na zo`n acht uur vliegen waren we in New York. Je bent wel weer gaar als je acht uur in zo`n vliegtuig hebt gezeten.
Na de nodige controle`s bij de douane is mn engels ook weer bijgespijkerd. En ik heb mn camera tas WEL meegenomen nu.
Rond twee uur waren we bij het hotel.

Het hotel ligt in Manhattan
Manhattan (New York County) is de borough met de hoogste bevolkingsdichtheid en is wereldbefaamd door de wolkenkrabbers en het grote Central Park. Manhattan is het financiële centrum van de stad en er bevinden zich hoofdkantoren van vele multinationals en internationale organisaties, zoals de Verenigde Naties. Ook zijn er belangrijke universiteiten, culturele bezienswaardigheden zoals musea, het Broadway-theaterdistrict, Greenwich Village, en Madison Square Garden (waar o.a. the New York Knicks thuis spelen). Manhattan is te verdelen in Lower, Midtown en Upper Manhattan. Upper Manhattan is dan weer verdeeld in de Upper East Side en de Upper West Side, van elkaar gescheiden door Central Park. Het noordelijkste gedeelte heet Harlem.

We hebben de koffers op kamer gezet en zijn haast gelijk Cenatral Park ingegaan. Het hotel ligt heel dicht bij Central Park.

Central Park is een groot stadspark op het eiland Manhattan in de stad New York. Het is het bekendste park van New York en misschien zelfs van de Verenigde Staten. Central Park komt veelvuldig voor in films en televisieprogramma's. Met zo’n 25 miljoen bezoekers per jaar is het park het meest bezochte park in de Verenigde Staten.

Het langwerpige park strekt zich uit over 4 kilometer van 59th tot 110th Street en heeft een totale oppervlakte van 341 hectare. De aanleg van het park nam 16 jaar in beslag, waarin in aanvang ruim 500.000 bomen en planten werden geplant. In 1965 werd het park officieel een historisch monument en in 1974 een stedelijk monument. Het wordt beheerd door de Central Park Conservancy, een particuliere non-profit organisatie, in samenwerking met de New York City Department of Parks and Recreation.

Het park werd ontworpen door Frederick Law Olmsted en Calvert Vaux, die later het Prospect Park in Brooklyn ontwierp. Hoewel vele delen van het park natuurlijk lijken is het volledig door mensenhanden aangelegd. Het bevat verschillende ontworpen meren, een uitgebreid net wandelpaden, twee ijsschaatsbanen, een roeivijver, een dierenbegraafplaats, open grasgebieden die zowel voor de beoefening van verschillende sporten of als ligweiden benut worden en meerdere speeltuinen. Het park is een veelbezochte rustplaats voor trekkende vogels en daarom ook populair bij vogelaars. De 10 kilometer lange weg die het park omringt is populair bij joggers, fietsers en inline-skaters, vooral in de weekenden en na 19.00, als het autoverkeer uit het park verbannen wordt.

Van te voren hadden we in de planning om een fietstocht door Central Park te doen maar het is uiteindelijk lopend geworden we hebben een paar uur rond gelopen door Central Park zo groot en zo mooi, je ziet er ook van alles. Wat me opviel als je in het park loopt dat je zo weinig geluid van de stad hoort.
Hierna hebben we in zo`n eettentje een hamburger met wat friet gegeten.
Het iz nu bij jullie 02.40 uur en hier is het 20.40 uur. We zijn helemaal gaar nu en gaan dan zo naar bed.
Morgen gaan we het het 9/11 Memoriol.

(foto`s volgen nog)

Groetjes,
Anita

• 13 September 2012 - 08:26

Ingrid:

Hey Zus,

Blij dat alles goed is gegaan, en dat bijspijkeren Engels (bij douane) heb jij niet nodig toch hahaha. Je hebt je wel goed ingelezen hoor, allemaal uit koppie (of knippen, plakken hahaha). Maar je informeert ons goed. Wordt onze USA kennis ook een beetje bijgespijkerd.
    Vandaag 9/11 Memorial op programma, zal indrukwekkend zijn denk ik. Nou Geniet maar lekker van NY hopelijk kom je de UGGs nog tegen die je graag wil hebben. Veel plezier en lekker genieten van alles.
    Dikke kus ....

mooi dat je er bent !geniet er maar lekker van.groetjes winanda

• 13 September 2012 - 11:34

Gerda Harms:

Hallo Anita,

Geniet van je vakantie!!laat alles los en geniet. We zullen je via de verslagen je volgen in de USA.

Groet Gerrit en Gerda

• 13 September 2012 - 13:04

Evelien Pasman:

He Anita, Prachtige informatie geef je ons. Dan zijn we een beetje op de hoogte van de geschiedenis.
    Ik kan me voorstellen dat je gaar bent naar 8 uur vliegen.Maar je bent er en geniet er maar lekker van.
    Wij genieten weer van je verhalen en foto,s. Groetjes van ons allemaal. Liefs Evelien

• 13 September 2012 - 19:27

Nico En Paula:

Hallo Anita,
    Heel veel plezier, en geniet maar van je vacantie.

Heel veel groetjes van ons uit Zwolle